Charlotte Spriet (1)

Januari 2022

Verjaardagen

Gelukkige verjaardag Ismail, Maud en Amina!

 

Nieuwjaarsbrieven

Wanneer we de nieuwjaarsbrieven aan het voorbereiden waren liep het even allemaal anders. Juf stond even in L4 en K3. Daarna gingen we er even tussenuit maar toch zijn er nog wat leuke foto’s van onze nieuwjaarsbrieven.

We maakten een kookfornuis. Daarop kwam een potje met alle ingrediënten die we nodig hadden om het recept voor nieuwjaar te maken. Dit versierden we met hartjes en sterretjes. (groot – klein). We kleurden de ingrediënten en deze werden gelamineerd.

Dan hadden we nog onze gouden kookpot die we met gouden glitterverf beschilderden en waarin we zelf als echte koks verschenen.

Zo sloten we dit vreemde jaar toch nog mooi af om daarna weer met volle moed terug te starten.

 

Thema: Plotter en het cadeautje voor Sint.

Sinterklaas een tijd van verlangen naar zijn komst, cadeautjes, liedjes zingen, … Plotter is een otter die zelf een cadeautje gemaakt had voor de Sint en het maar niet zelf kon afgeven door de drukte. Hij slaagde er toch in om zijn zelfgemaakte kroon aan de Sint te geven.

 

Hoekenwerk en contracten.

Tijdens onze Sintweken hadden we 3 contracten op de planning staan. Bij 2 van de contractjes hadden we 1 taakje minder. Dit omdat er heel wat speciale dingen op de planning stonden en er voldoende tijd zou zijn om alles af te werken.

Contracten

Week 1:

Taal: Uit hoeveel letters bestaat het woord?

Rekenen: Kleur evenveel voorwerpen als cijfers.

MV: Kopiëer Zwarte Piet.

Kunst: Werken met verschillende kleurschakeringen in het pakje. (donkere en lichte kleuren)

Week 2:

(deze week 1 taakje minder)

Taal: Versier de letter S

Rekenen: Teken het juiste aantal pepernoten in de zak.

MV: Maak een Pietenmedaille: Zwarte Piet maken door middel van vouwtechnieken.

Week 3:

(1 taakje minder)

Taal: Uit hoeveel delen bestaat het woord?

Rekenen: De juiste weg volgen.

Fijne motoriek: Raamfiguren maken met letterkoekjes.

 

Hoekenwerk

Naast de contracten werd er ook heel wat aangeboden in het hoekenwerk. Zo werden er Sinten en Pieten gemaakt met plasticine, stappenplannen werden gevolgd met de clicx om zo een hele grote Sint te maken.

Op het krijtbord werden de aangeleerde woorden geschreven. Tijdens dit thema maakten we ook kennis met samengestelde woorden. 2 losse woorden die 1 woord vormen: STOOM + BOOT = STOOMBOOT.

Woorden werden gemaakt met kaplablokken.

Naast het contract stonden er ook heel wat MAG-werkjes op de planning: schrijfpatronen (vlieg met de mereltjes), maak een stoomboot door stroken van kort naar lang te knippen en ze boven elkaar te leggen (meten en passen).

Zoek de woorden in het rooster en kleur de letters. Zwarte Piet tekenen door middel van cirkels (grote en kleine).

We kregen een schriftje waarin we allemaal letters en woorden kunnen schrijven. Dit zal in elk thema gebruikt worden.

Toen Andreea jarig was kregen we allemaal een speel- en werkboek van Sinterklaas. Hier werd ook in gewerkt. Grote tekeningen werden gekleurd en nog zoveel meer.

 

Aftelkalender

In onze klas hadden we de aftelkalender van dreamland. Elke dag keken we wat er op stond en telden we af naar de verjaardag van Sint.

Een leerrijke ervaring. De QR code scannen en dan bekijken op de telefoon. Daarna bekeken we alles op het digibord. Er stonden knutseltips op, raadseltjes, weetjes en kookactiviteiten. 1 kookactiviteit hebben we uitgevoerd.

De vrolijke mandarijntjes. We bekeken het stappenplan op het digibord en gingen aan de slag met witte, bruine en zwarte chocolade. Smelten in de pan. De mandarijntjes er in, wat sprinkeltjes er op en in de koelkast. (de chocolade werd weer hard in de koelkast). Heerlijk smullen was dat.

We speelden ook een spelletje met pop-its. Een knikker werd onder de pop-it verstopt en we moesten poppen tot we de knikker vonden.

 

Een kroon voor de Sint

Plotter maakte een kroon voor de Sint en ook wij wilden er ene maken.

Een lesje techniek. Verschillende papiersoorten lagen op tafel, verschillende technische systemen (gaatjesknipper, nietjesmachine, schaar, …)

We keken in het boek naar de kroon die Plotter maakte en we probeerden een gelijkaardige kroon te maken.

We moesten nadenken over wat we zouden gebruiken.

Samen werken vinden we reuzefijn en we kwamen tot een heel mooi resultaat.

 

Een brief voor de Sint

We schreven samen een brief voor de Sint en samen gingen we op zoek naar de Sintbrievenbus.

Sint met staafjes.

Meten en passen, groot en klein, lang en kort zijn begrippen die vaak aan bod komen in een derde kleuterklas.

We maakten een Sint door middel van staafjes. We kregen een voorbeeld en gingen op zoek naar de staafjes met de juiste lengte.

Samen kwamen we tot een mooi resultaat. Dit werd ook in het hoekenwerk verder gezet.

Rode Neuzendag

27 november was het Rode Neuzendag.

De leerlingenraad had daar een complimentenweek voorzien. Elke kleuter kreeg geen tekening en mocht een naampje trekken. Die tekening werd ingekleurd en afgegeven aan het vriendje dat getrokken werd.

Tijdens die week leerden we ook complimentjes geven door middel van de spin. We gooiden met een bol wol naar een vriendje en we gaven dat vriendje een compliment: je bent lief, je bent mooi, je hebt een leuke trui aan, je kan goed knutselen, ….

 

Schoentje zetten

We hebben samen gezellig onze schoen gezet en de Sint bracht ons een barbiehuis en heel wat attributen voor bij de barbies.

We sloten af met een heerlijk Sintontbijt.


November 2021

Themaloze week 

Na de vakantie werkten we een weekje themaloos om nog eens bepaalde zaken te herhalen.  Een korte week dus ideaal als start na een vakantie waarbij regels en afspraken wel eens vergeten worden en bepaalde begrippen nog wat herhaling kunnen gebruiken.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk was er geen contract wegens de vrije dag op donderdag maar elke dag was er een moet-werkje.

Rekenen:  Verbindt de paddenstoelen met het juiste cijfer.  (getalbeelden koppelen aan cijfers)

MV:  Een bloem maken voor juf Sarah (de stagiaire) die ziek is.

Rekenen:  Kleur evenveel blaadjes als het cijfer.

Naast de moetwerkjes werd ook volop geëxperimenteerd met letters.  Zo konden ze hun naam stempelen en schrijven met mallen.  Daarna gingen ze die versieren.

Er werden dieren getekend volgens stappenplan zowel op een blad als op het krijtbord en wist je dat je ook met een natte vod kan tekenen?  Dit ontdekten ze tijdens het spel.

We leerden ook richtingen en rangorde kennen.  We brachten de sneeuwvlok bij de juiste sneeuwman.  Daarbij moesten we de pijlen volgen.  Naar rechts en naar onder.  Daarna vertelden we bij welke sneeuwman we uitkwamen.  Eerst/middelste/laatste of eerste/tweede/derde.

We kregen ook schrijfpatronen aangereikt. De regen viel schuin naar beneden uit de wolk en wij vervolledigden de stippenlijn.

 

 

De aangeleerde letters en thema’s 

Nu we standaard een digibord hebben in onze klas is het leren nog leuker.  Zo hebben we al onze aangeleerde letters nog eens herhaald.  De V van verjaardag, de L van lieveheersbeestje en de G van Gruffalo.  We maakten onze woordspinnen aan de hand van het digibord.  Welke woorden konden ze nog herinneren?  We schreven die op het digibord en dan zochten we een bijhorend prentje.  Op die manier komen ze ook meer te weten over media.  Daarna werd de prent naar de laptop gestuurd en werd die geprint.  Een leuk proces om te ontdekken en verwondering alom.

Daarnaast hebben we onze verhaalspinnen ook nog even via het digibord gemaakt.  Wat hebben we onthouden uit de verhalen? Kennen ze de aangereikte woordenschat nog?

 

Het park

We trokken weer naar het park met de kennis die we reeds hebben opgedaan tijdens het bos, hoekenwerk en in de klas.

We zijn gestart met een wandeling waarbij we door wat modder heen moesten.  Daarna gingen we op ontdekking.

We zochten blaadjes van verschillende groottes en maakten er boeketten mee.  We vonden ook verschillende takken die we konden vergelijken, zo hadden we grote en kleine takken.

Van blaadjes maakten we onze naam en we waren heel creatief.

We gingen verschillende richtingen uit:  naar rechts, naar links, boven en onder.

We ontdekten paddenstoelen en vonden herfstvruchten die we in het bos ook hadden gevonden.

Met blaadjes kunnen we ook een verentooi maken en spelen we indiaantje.

We genoten vooral van het leren in de natuur.

 

Thema : De Gruffalo

De Gruffalo is een schrikwekkend dier met heel veel eigenschappen zoals paarse stekels, een gifgroene wrat op zijn neus, vlijmscherpe kaken, …

Kleine muis zou worden opgegeten door de dieren op zijn pad maar hij maakte de dieren bang van de Gruffalo (die volgens hem niet bestond) en dan ontmoet hij de Gruffalo.  Op zijn beurt heeft hij de Gruffalo schrik doen krijgen van hem. Een verhaal vol rariteiten en rijmen.  Over een kleine maar dappere muis in het bos.

 

Contract 

De eerste week werkten we een contractje uit:

Taal:  Leg het verhaal in de juiste volgorde.

Rekenen:  Zoek dezelfde figuur.  (even groot)

MV + techniek:  Een trekpop maken van de baby Gruffalo.  Kleuren en uitknippen. Gaatjes prikken, gaatjes knippen.  Splitpennen gebruiken.

Puzzelen:  Knip op de lijn en maak de puzzel weer volledig.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk maakten we herfstfiguren door gebruik te maken van natuurlijke materialen.  We bekeken filmpjes op de tablets, speelden er spelletjes op.  De dieren kwamen ook in de bouwhoek terecht.  We tekenden de Gruffalo op het bord aan de hand van een stappenplan.

De tweede week was er geen contractwerk doordat we het forum aan het voorbereiden waren.  We kregen dan moetwerkjes.

Rekenen:  Leg de dieren van klein naar groot.

Taal:  Versier de letter G.  Dit is de letter die we tijdens dit thema hebben aangeleerd.

 

Gezamenlijke activiteiten 

Tijdens de kringmomenten leerden we ordenen.  Alle dieren uit het boek lagen op de tafel.  We zouden die rangschikken van klein naar groot maar daarvoor moesten alle kleine onder elkaar liggen, daarna iets groter en zo verder.  Een helse klus maar door samen te werken lukte het ons wel.

Herfstfiguren maken met natuurlijke materialen kwam ook aan bod.  We leerden meten en passen.  Grote takjes, kleine takjes, …  Herkennen van de vruchten:  kastanjes en eikels.  Op die manier maakten we een vogelhuisje, een bolderkar en nog zoveel meer.

Beide activiteiten werden verder gezet in het hoekenwerk.


 

Stagiaires in de klas

Bij juf Sarah van de Campus maakten we een herfstboom door onze hand en een deel van onze arm op een blad te tekenen.  Daarna mochten we die inschilderen en versieren met blaadjes.  Dit door te vingerstempelen.

Bij juf Eloïse van HoGent (studente kleuteronderwijs) kregen we de opdracht om een druiventros na te schilderen.  Ze toonde ons een druiventros en liet ons vrij experimenteren met bruine en paarse verf.


 

Vingerpopjes maken

De kleuters kregen ook de kans om vingerpopjes te maken van de dieren uit het verhaal:  de muis, de uil, de vos, de slang en de Gruffalo.  Ze kleurden de figuurtjes in en knipten deze dan uit (sterk fijn motorisch).  Daarna kleefden ze de hoekjes samen en konden ze die op hun vingers plaatsen.  Zo kunnen ze het verhaal naspelen.

 

Rijmen maar

Het verhaal stond vol rijmwoorden en dit hebben we ook aangereikt in dit thema.

Eerst door na te denken wat rijmen nu precies is en waar je moet op letten.  De laatste klanken moeten gelijk zijn.  Zo heb je vos – bos, muis – luis, …

Leuke lesjes via het digibord leerden ons spelenderwijs rijmen.  We zochten samen naar het passende rijmwoord en wat waren we blij als we het juist hadden.

 

Forum

Voor het forum met de ouders werkten we het verhaal uit van 123 circus.

Daarbij werden kroontjes gestempeld en werden de vriendjes omgetoverd tot echte circusartiesten onder de vorm van lieveheersbeestjes.

De regen hield ons niet tegen om dit moment te kunnen delen met onze ouders.  Wat was ik super fier op al mijn acrobaten.  Ze deden het super.


 

Verjaardag Fin

Oktober 2021

Het bos 

Maandag 11 oktober gingen we op ontdekking in het bos.

We genoten van de natuur, de geluiden van de vogels, het mos op de stammen van de bomen en nog zoveel meer.

De blaadjes vallen van de boom en krijgen andere kleuren.

We ontdekten kriebeldiertjes zoals rupsen, spinnen, kevers, naaktslakken en slakken met een huisje, …

We vonden herfstvruchten zoals tamme kastanjes, beukenootjes en eikels.  De bolsters prikten in onze vingers en tegen onze billen als we ze in de zakjes hadden gedaan en die botsten tegen ons lichaam aan.

Overal kwamen we paddenstoelen tegen, we leerden dat we deze niet mogen aanraken en al helemaal niet plukken.

Af en toe kwamen we een hol tegen van een diertje en dan probeerden we te raden wat er zou kunnen wonen.

Pluimen van vogels herkennen hoorde er ook bij.

Tijdens het wandelen kwamen we pijlen tegen die we moesten volgen op die manier leerden we ook de juiste richting kennen.  Op het grondplan keken we even na waar we ons ongeveer bevonden in het bos.

Op het einde van de wandeling bleven we nog even staan bij de vijver waar overal kikkerdril te zien was.

Daarna was het tijd om even op het speelplein te spelen.

Een leuke ontdekkingsreis waarbij we alle aspecten van de natuur hebben gezien.  De geuren, de kleuren, de geluiden en het voelen.

Een fijne voormiddag in het bos naar aanleiding van het thema van deze week.

 

Thema : Het Circus 

Uitstap naar De Sierk

De kleuters beleefden de dag van hun leven in het themapark de Sierk.

Ze ontpopten zich tot echte acrobaten.  Ze konden fietsen, aan de trapeze hangen, aan de ringen slingeren, er waren hangmatten, ze konden klimmen en klauteren, ze leerden op tonnen lopen, ontdekten slangen, er was een ballenbad en nog zoveel meer.

Er werd geëxperimenteerd, ontdekt, gelachen, gedanst, gesprongen en gezongen.

Als echte circusartiesten keerden ze vermoeid terug naar school.

 

Contractwerk 

Het eerste contract stond in teken van het circus en onze lieveheersbeestjes uit het verhaal 1*2*3 Circus.

Taal:  Schrijfpatronen overtrekken:  het lieveheersbeestje vervolledigen.

Rekenen:  Kleur de olifant volgens cijfercode.

Muzische vorming:  Schilder een acrobaat uit het verhaal.

Puzzelen:  Kies een clown en knip die in stukjes om daarna te puzzelen volgens getalbeeld of cijfers.

 

In de tweede week was er geen contract omwille van de vrije dag en de schoolreis.  Daardoor was er te weinig tijd om te plannen.  Er werden 1 moetje voorzien:  Versier de letter L en 2 magjes:  Laat de acrobaat op de stippenlijn lopen en tel de stippen bij elkaar.  Hoeveel zijn er?  Teken ze.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk werd er met plasticine gespeeld.  Ze leerden de 1-1 relatie leggen door de stippen te voorzien van plasticine.  Op het krijtbord werden lieveheersbeestjes, circustenten, acrobaten, … getekend.  De dieren kregen een kooi in het circus.  Er werden tangrammen gemaakt, parels gerijgd volgens stappenplan, verder geschilderd na het contractwerk en filmpjes over het leven in het circus bekeken.

 

Stagiaire in de klas

Elke dinsdag komt juf Sarah helpen in de klas en moet ze af en toe eens een opdracht uitvoeren.  Ze maakte samen met ons een clown.  Wij mochten vormen uitknippen door ze eerst over te tekenen met logiblokken en daarna kleefde we die op de kledij.

 

Media 

We kregen de digiborden uit L3 en L4 in onze kleuterblok en die hebben we al heel goed benut.  We keken elke avond een filmpje waarin we acrobaten aan het werk zagen.  Op die manier konden we alles uit het verhaal ook eens zien.  Verwondering en spanning alom:  Wow, wo jow, amai, …  Zalige reacties en dan alles is voor Bassie…  Dit zullen jullie wellicht thuis al eens hebben gehoord.  Dit komt uit een filmpje van Bassie en Adriaan waarin heel wat dolle pret werd beleefd.  Naast Bassie en Adriaan keken we ook naar Cirque du Soleil en nog zoveel andere circusfragmenten.  We kregen ook de kans om eens popcorn te maken met de machine van juf Daisy dus een filmpje met wat popcorn werd zeker gesmaakt.

 

Just Dance 

Nu we de digiborden in de klas hebben vieren we ook de jarigen er mee.  Wanneer een kleuter jarig is mag die een dansje kiezen en dan doen dansen we allen samen.  Het is fijn om alle vriendjes zo gezellig samen te zien.

 

Schrijfmotoriek

We maakten een lieveheersbeestje aan de hand van schrijfvaardigheden:

Open-toe, links-rechts, boven-onder, halve maan.

Daarna werd het lieveheersbeestje in de klas afgewerkt door het te kleuren, pootjes te geven en stippen te plaatsen.  De ogen werden er ook nog bij gekleefd.  Mooie resultaten.

 

Verjaardag Andreea en Duncan 

Gelukkige verjaardag!!

 

Dag van de Sportclub

September 2021

Verjaardag Sia

 

Thema : Berre is bijna jarig 

Contractwerk in de derde kleuterklas

De contractwerken stonden in teken van feest vieren en wat heb je nodig bij een feest?  We hebben ook de letter V geleerd van verjaardag.  We leerden boodschappen schrijven en overbrengen.

Wat deden we de eerste week?

Taal:  Zoek de woorden waarin je de letter V hoort.

Rekenen:  Kleur evenveel bolletjes als de kaarsjes op de taart.

Muzische vorming:  Kunst met Piet Mondriaan.  Kleur de vlakken van de ballon in een telkens een verschillende kleur.

Bouwen:  Maak de letter V met lego- of kaplablokken.

 

Wat deden we de tweede week?

Taal:  Schrijf de boodschap over. ( uitnodiging maken)

Rekenen:  Kleur de vlaggenlijn volgens het patroon.

Muzische vorming:  Teken de bloem voor de uitnodigingskaart.

Taal:  Versier de letter V met stiften, potloden, plakfiguren.

 

Ballonnenpret

Bij mooi weer trokken we naar het park en daar leerden we gericht gooien naar elkaar.  Elk groepje kreeg een gekleurde hoepel en een daarbijhorende ballon.  Ze gooiden de ballon door de hoepel en die werd opgevangen door het vriendje aan de andere kant.  Daarna werd gewisseld van plaats.  We sloten af in een kring waarbij iedereen eens door de hoepel mocht gooien en vangen tot we de kring rond waren.

Dolle pret bij het zonnige weer en de ballonnen vlogen gelukkig niet weg want het was windstil.

 

Zwemmen op vrijdag

Naast het wennen aan het water werden al wat oefeningen op techniek gedaan.  We leerden een plankje en het gebruik er van kennen.  We probeerden met een plankje naar de overkant te geraken.  We mochten ook als afsluiter spelen in het water.

Elke week durven we een beetje meer.

 

Stappen op Strappen?

Na het zwemmen mochten we fietsen, steppen en nog zoveel meer.  Dolle pret maar ook heel avontuurlijk al zeg ik het zelf.  Een juf moet toch soms even haar hart beschermen bij valpartijen.

Ik denk dat iedereen goed heeft geslapen na deze intensieve en sportieve dag.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk mochten we met mozaïekjes Berre de Beer maken.  Dit lukte al aardig.  We maakten pakjes van clicx, we maakten de letter V met lego- en kapla-blokken.  Er weren bordtekeningen gemaakt rond de feestattributen van Fleur voor Berre.  We leerden vlagjes (driehoeken) tekenen en  knippen met lat en schaar en die aan de vlaggenlijn kleven, Er werd ook geëxperimenteerd met magneetjes.

 

De klas buiten 

Met dit mooie weer gaat de klas ook graag even buiten.  Er werden hele mooie krijttekeningen gemaakt met feesttaferelen.  Het treinspoor werd meters lang gemaakt en de treintjes eindigden in het gras, er werd ook gebouwd met de kapla-blokken.

 

Evenveel vlaggen 

De begrippen meer/minder/evenveel zullen dit jaar vaak aan bod komen.  Evenveel is een moeilijke omdat ze er het woordje veel in herkennen.  Ze leggen de link nog niet altijd met evenveel is hetzelfde als gelijk aan.

Deze keer rolden ze met de dobbelsteen en mochten ze evenveel vlagjes leggen als de ogen die ze telden op de dobbelsteen.  Dit lukte al aardig.  Soms moesten ze er bij doen of wegnemen.  Want er lagen er eens meer of minder.

 

Het park

Elke maand trekken we met alle kleuters naar het park.  Deze keer mochten ze met de blote voetjes op het gras lopen.  Nat en koud maar dolle pret.  Er werden eikels gevonden, ze maakten blaadjesregen, ze oefenden de sporten uit die ze vonden op de foto’s, ze kropen door de tunnels, ze liepen op het houten pad en nog zoveel meer.  Amaryllis vond een lucky stone.  Benieuwd of deze zal verder reizen.

 

Pakjes verdelen 

De vriendjes werden in ongelijke groepjes verdeeld.  Ze mochten een kaartje trekken waarop een aantal pakjes stond (tot 6).  Ze namen er evenveel.  (soms meer/soms minder dus moesten ze zorgen dat ze er evenveel hadden)  Daarna gingen ze de pakjes verdelen onder hun groepje.  Soms hadden ze er genoeg.  Soms waren er te weinig en soms hadden ze er teveel.  Spelenderwijs werden veel begrippen aangereikt.

 

De tijdslijn

Wisten jullie dat we geboren worden als een baby?  Daarna worden we een peuter en later zijn we kleuters.  Wij zijn nu allemaal reeds een kleuter geworden.  Er werden foto’s meegebracht en die mochten ze op de juiste plaats leggen.  Later zal dit aan de tijdslijnmuur komen.  Ze mochten ook vertellen hoeveel jaar ze nu zijn en hoeveel jaar ze worden in de derde kleuterklas.

 

Pistache in de klas

Op vrijdag komt de Franse muis langs.  Ze leert ons allerlei Franse woordjes.  In het eerste thema stond de klas centraal.  We leerden dat een appel une pomme is.  Er waren vriendjes met een appel in de klas.  Pistache zijn vriendjes speelden met de bal.  Jouez avec un ballon.  Wij speelden ook even met de bal.

 

Verhaal staat centraal

Onder het motto lezen is fijn is er elke dag een verhaalmoment.  We vertellen het verhaal op heel wat verschillende manieren.  Ook het begrijpen van verhalen komt hier aan bod.  Zo mochten de kleuters het verhaal vertellen aan elkaar.  Prent per prent. Het verhaal van de eerste weken was:  ‘Lou op weg naar school’.  Hij beleefde dolle avonturen.

 

Samenwerken is fijn

In het derde kleuter streven we alvast naar samenwerken in groep.  We maakten met z’n allen een puzzel.  We hebben 16 vriendjes en we hadden 16 stukken.  Er waren er 2 afwezig dus ook de juf hielp even mee.  We slaagden er alvast in om de puzzel volledig te maken en teamwerk was het hoor.  Elkaar helpen, kijken wie het passende stuk had om tot een compleet geheel te komen.

 

Het eerste contractwerk

Elke week is er contractwerk.  We krijgen 4 opdrachtjes per week en dan krijgen we tijd tot de vrijdag om deze af te werken.  Wat stond er in de kijker:

  • Taal: Woorddelen klappen en hetzelfde aantal stipjes kleuren.
  • Rekenen: Zet de cijfers in de juiste vorm.
  • MV: Kleur de boekentas volgens stappenplan.
  • Ruimtelijk inzicht: Knip de puzzel uit en maak hem opnieuw.

Iedereen behaalde zijn eerste sticker.

 

Cijfers en getalbeelden

We speelden een spel rond cijfers en getalbeelden herkennen en koppelen aan elkaar.  Dit aan de hand van een memory.  We oefenden deze keer enkel tot 5.  Het lukte al heel goed.

 

Springkastelen

Om onze eerste week af te sluiten genoten we van hartenlust van springen op de springkastelen.

 

Letters en woorden

We werden al ondergedompeld in de wereld van letters.  We kleurden de eerste letter van onze naam.  Dit wordt later onze verjaardagskalender.

We speelden een letterspel waarbij we aan het letterrad mochten draaien en in de lettersoep op zoek gingen naar die letter.  Daarbij vroegen we ons af of er een vriendje in de klas zit met deze letter en zochten daarbij dan ook de bijhorende naam.

 

Hoekenwerk

De kleuters mochten kennismaken met de verschillende hoeken en er werd al flink wat gespeeld.  Zowel aan de tafeltjes als in de speelhoeken gingen de vriendjes aan de slag.

Juni 2021

Het EK in de klas en onze uitstap naar de Brielmeersen

We zijn in de ban van onze Rode Duivels en dus mocht dit thema zeker niet ontbreken.

We bouwden verschillende voetbalvelden met allerlei materiaal en speelden een match na.

We leerden programmeren met de robot.

Bij een geleid gesprek konden we vertellen wat we wisten van het voetbal en ja sommigen kenden de namen van verschillende spelers.

We maakten een spelersbus uit karton en met clicks werden spelers nagemaakt.

We kregen een werkboekje i.v.m. voetbal waar we zelf mochten bepalen wanneer we wat gingen maken.

Op de computer werden allerlei voetbalspelletjes gespeeld.

Op vrijdag konden we genieten van de uitstap naar de Brielmeersen waar we veel dieren hebben gezien.

Na de lunch konden we ons uitleven op de speeltuin.

Als afsluiter en verkoeling kregen we nog een lekker ijsje van de juffen.

Het werd een fantastische dag!

Het was ook de verjaardag van juf Ingrid en de kleuters hadden als traktatie pannenkoeken gekozen; het was lekker smullen.

Mei 2021

De Mol in K3

Spannende tijden bij de kleuters, wij moesten namelijk allerlei opdrachten uitvoeren om zo puzzelstukken te verzamelen om de mol te vinden.

We startten ons thema met het boek van kleine mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft.

Heel leuk verhaal waarbij we veel geleerd hebben over allerlei dieren.

Tijdens de taalactiviteiten konden we gesprekken voeren over de leefwijze van een mol en daarna verwerkten we dat in tekeningen.

De proeven vonden we heel leuk en zo verzamelden we de zes puzzelstukken die ons bij de verstopplaats bracht van de mol.

Als afsluiter konden we genieten van een toneelstuk over de kleine mol.

Het waren zeker en vast terug spannende avonturen in onze klas.

Tussendoor was er ook nog onze Petnetdag waarbij we zo de kinderen met kanker konden steunen en dus met een pet naar school mochten komen.

 

Verjaardag Rona

 

Alles voor onze mama

Omdat de mama’s zoveel voor ons doen, kan dit thema zeker niet ontbreken.

We hebben dan ook heel wat ondernomen:

· Allerlei voorbereidende schrijfoefeningen.

· Voorbereidende rekenspelletjes.

· Ons cadeau knutselen.

· Moeilijke puzzels maken.

· De villa van mama wordt steeds maar groter, die zal content zijn.

· We richten een parfumeriewinkel in en kopen heel veel cadeautjes.

· We bouwen ingewikkelde constructies.

· We maken een groot kunstwerk per 2: leren samenwerken.

· We stellen onze werkjes voor aan de groep.

· We richten een kapperssalon in.

· We bouwen een groot kader met clics en die kan ook dienen als TV met afstandsbediening.

· Het mooiste mama portret tekenen.

 

Proficiat aan alle mama’s!

April 2021

Jarigen van de maand

Proficiat Amar en Hadi!

Maart 2021

Paasthema

Er was terug heel wat bedrijvigheid in de derde kleuterklas, er werd namelijk volop gewerkt rond Pasen.

De winkel werd ingericht met allerlei manden, eierdozen en eieren en er huppelde plots een paashaas door de klas.

Wat hebben we allemaal gedaan?

Techniek: -we kregen plannen om met de lego eieren, kippen en paashazen te maken.

-we maakten ook de paashaas met staafjes volgens plan.

– we testten hoeveel kracht onze auto met afstandsbediening had en hoeveel eierdozen hij kon voortduwen.

Heeft de paashaas een goed geheugen, hij moest raden wat er verdwenen was.

Om onze fijne motoriek verder te oefenen maakten we eieren met plasticine en we versierden ze met knopen.

We bouwden erop los met planken, eierdozen en kastjes en maakten zo ingewikkelde constructies.

Met lego maakten enkele jongens, onder leiding van Amar, een heuse villa, heel mooi gedaan!

We kregen ook een tekenopdracht met een dobbelsteen: “Rol de Paashaas”.

We speelden een memory met eieren.

We knutselden mooie paasmanden met eierdozen bij juf Katrien, die we dan na de vakantie gaan meekrijgen.

Als slot mochten we gaan luisteren ( online weliswaar) naar de schrijfster Tine Mortier naar aanleiding van de jeugdboekenweek.

Ze vertelde spannende verhalen over het oerwoud waar ze trouwens ook woont en ze had 2 dagen moeten reizen om naar België te komen.

Zo, wij wensen jullie veel speelgenot, geniet van het zonnetje en vergeet niet om eens mama en papa een handje toe te steken.

 

Knikkerbanen zijn leuk om mee te spelen maar een zelfgemaakte knikkerbaan is nog leuker.

In de les techniek zochten we uit hoe we dat konden doen.

In het filmpje zie je het resultaat.

 

 

Letterthema

De voorbije 2 weken hebben we gewerkt rond letters.

We startten met het boek: Het letterwinkeltje en vandaaruit ontstonden heel wat leuke en leerrijke activiteiten:

  • Schilderen: een fragment uit het boek
  • Groepswerk: affiche: allemaal letters
  • Versieren van de eerste letter van onze naam
  • Wie kan een puzzel maken van meer dan 100 stukken?
  • We richten onze poppenhoek in als letterwinkel
  • We hebben ook een mini letterwinkeltje waar we zelf woorden kunnen maken met de aangeboden letters
  • We brengen onze nieuwe focuswand aan met de letter A, de cijfer 7 en een nieuw figuur: de kegel
  • We bouwen ingewikkelde constructies met allerlei materialen
  • Zelfstandig werken in ons letterboekje
  • Verschillen zoeken met een vergrootglas in het letterwinkeltje
  • Techniek: -we bouwen een treinspoor met bruggen? ( met dank aan juf Audrey waarvan we deze trein hebben gekregen)

– Hoe maakt men een huis van houten planken met verdiepingen?

  • We bekijken een letterfilmpje
  • Op de iPad spelen we letterspelletjes
  • Leuk waterletterspel: wie vist de meeste letters op?
  • Manipulatie: we maken een letter van onze naam met plasticine en versieren hem
  • We zoeken letters in het letterdoolhof
  • Even de benen en armen losgooien tijdens de berendans
  • Educatief spel met onze sprekende intelligente robot
  • Pyjamadag

Op naar het volgende thema:” Pasen”.

 

 

Februari 2021

Thema-loze week

Deze week tijdens de thema-loze week lag de nadruk op cijfers.

Hierbij een greep uit onze activiteiten:

  • Tekenen van een fragment uit het verhaal: “ Het rekenwinkeltje”.
  • We bouwden een legostad.
  • Techniek: torens bouwen met kosteloos materiaal die sterk genoeg waren om een boot op te plaatsen.
  • Rekenspelletjes op de iPad en laptop.
  • Oefenen met muziekinstrumenten.
  • We luisteren naar een Frans verhaaltje van Pistache.
  • Samen sterk.
  • Knopenmat: wie kan al een strik maken?
  • Ruimtelijke begrippen oefenen met stoelen.
  • Dansexpressie met een pop. ……..en ja, sommigen zijn ook heel lenig!

 

Vriendjesweek en carnavalsfeestje

We begonnen onze vriendjesweek met het bekijken van het filmpje: “ Kikker is verliefd”.

We mochten dan ook aan de slag gaan in de knutselhoek om tekeningen te maken van onze vriendjes en we knutselden voor onze liefste vriend een fotokader.

Sommigen onder ons kunnen al woordjes lezen en juf zorgde voor een uitdagend spel: “ zoek het woord bij de juiste plaat”.

We kregen nog een uitdaging te verwerken tijdens de techniekactiviteit: “ maak een dierentuin voor alle dieren” maar ze mogen niet bij elkaar kunnen.

We dansten er vrolijk op los met de sjaaltjesdans waarbij kleuren en luisteren aan bod kwamen.

De laatste dag voor de vakantie was er ons carnavalsfeestje en iedereen kwam verkleed naar school.

Heel mooi om te zien!

Op het programma stond een film, een modeshow, een discofuif, de stoeltjesdans en als afsluiter konden we genieten van een lekkere pannenkoek en een chocolademelk.

Na al dat genieten konden we aan onze vakantie beginnen!

 

Wat hebben we gedaan in de 1ste week van februari?

Het was een hartenweek waar vooral techniek centraal stond. We maakten lange slingers van hartjes waarbij de kleuters mochten experimenteren met de nietjesmachines. Echt héél lange hartenslingers werden gemaakt. Ook met Clics werd een hart gemaakt maar dat was echt geen eenvoudige klus.

We hebben radio’s uit elkaar gehaald, getimmerd, bekers leren stapelen en ballonnen als een raket aan een touwtje laten vliegen.

Ja, we moesten goed leren nadenken van de juf 🙂

 

Thema : Ziek zijn 

In deze coronatijden konden we niet anders dan het thema:” ziek zijn” te behandelen.

De poppenhoek werd omgetoverd tot een dokterskabinet en de winkel werd ingericht als een apotheek met allerlei flesjes, verbanden, doktersgerief en doosjes.

We konden dan naar de dokter gaan en die schreef een briefje voor waarmee we naar de apotheker gingen.

De dokter moest soms heel wat verbanden aanleggen.

De doktersspullen werden besproken tijdens tweepraat en dan moesten we raden wat er verdwenen was uit de tas.

We organiseerden ook een wedstrijdje verbanden oprollen, goed voor onze fijne motoriek.

We knutselden een dokterstas met allerlei doktersspullen.

Om ons geheugen wat te oefenen speelden we een memory met doktersgerief.

Tijdens een techniekactiviteit konden we kleine flessen vullen met een druppenteller, dat ging niet zo vlug als we dachten en al gauw werden de flesjes met bekers gevuld.

We rangschikten ook pleisters van groot naar klein en om wat fit te blijven dansten we de stoeltjesdans.

Als afsluiter konden we op vrijdagnamiddag ons uitleven op hip hop muziek en ik moet toegeven dat we enkele danstalenten hebben in onze klas.

 

Januari 2021

Jarigen in januari 

Gelukkige verjaardag Briek en Revok!

 

Klusjesmannen, klusjesvrouwen en Picasso’s aan het werk!

 

Kerstsfeer in de klas 

Druk, druk, druk in de derde kleuterklas.

De klas wordt extra gezellig gemaakt met allerlei kerstversiering.

De boom in de poppenhoek wordt met heel wat versiering aangeboden zodat we zelf aan de slag kunnen.

Er wordt natuurlijk ook heel wat geknutseld om onze ouders te verrassen op nieuwjaar.

Tijdens de taalactiviteiten worden er leuke spelletjes gespeeld om de woordenschat en geheugen wat te trainen.

Met ons nieuw computerspel (marbotic) leren we spelend omgaan met cijfers en letters. Heel leuk en leerrijk.

We proberen ook verhalen te vertellen rond een prent die we allemaal krijgen om onze zinsbouw te optimaliseren.

Bij het voorbereidend rekenen spelen we een kerstboomspel waarbij we evenveel kerstballen moeten kleuren als we gooien met de dobbelsteen. Wie gooit het hoogst?

Fijne motoriek wordt geoefend tijdens het maken van een kerst-mozaïek en onze voorbereidende schrijfoefeningen.

Op de laatste dag voor de vakantie kon het kerstfeestje natuurlijk niet ontbreken; we konden genieten van een kerstfilmpje, we dronken kinderchampagne en aten lekkere pannenkoeken.

Wij wensen jullie een gelukkig nieuwjaar 2021!

 

Jarigen in december

Proficiat Robben en Arren!

November – December 2020

Sinterklaas in de klas

Voor de verjaardag van Sinterklaas zijn we druk in de weer om de uitdaging aan te gaan die de Sint ons had gevraagd.

Wij hadden gekozen om een trekpop van de Sint en Piet te maken en we knutselden ook nog een mooie Pietenmuts.

Allerlei spelletjes kwamen aan bod:

  • Rekenspelletjes met nic nac
  • Fijne motoriek: zak vullen met snoepjes
  • Techniek:- dierentuin bouwen voor de dieren van de Sint
  • Plannen nabouwen met kapla blokken en clics
  • Toverschilderij maken
  • Voorbereidend schrijven op het groot bord, enz…………………..

 

Op donderdag konden we ons schoentje zetten met een wortel voor het paard en dan was het spannend afwachten wat de Sint ging brengen.

Toen we de klas op vrijdag mochten binnengaan lagen er allemaal snoepzakjes in onze schoenen en er stonden zelfs zwarte handen van de Piet op onze tafels.

We konden lekker smullen van een heerlijk ontbijt met chocolademelk.

De Sint had ook nog een videoboodschap voor ons en dan konden we onze pakjes openmaken en kijken wat erin de zak zat.

Groot was onze verbazing toen het pakje openging, er zat namelijk een tablet in en spelletjes om op de lichtbak te spelen. We waren superblij.

Als verrassing kwam de Sint nog eens langs, nu niet op TV maar in het echt, weliswaar op afstand, zodat we toch nog een gesprekje konden hebben en een liedje konden zingen voor zijn verjaardag!

Als afsluiter van de dag konden we nog genieten van een komisch toneelstukje van onze juffen.

Tot volgend jaar beste Sint, geniet nu maar de rust en van het zonnetje in Spanje.

 

Jarig in november

Gelukkige verjaardag Juliette

 

Oktober 2020

Naar het bos

Tijdens het herfstthema kon een uitstap naar het bos zeker niet ontbreken.

Het bos van Ardooie stond op het programma en met onze laarsjes aan begonnen we aan de zoektocht.

De juf wist de weg doorheen bomen en struiken naar een plek vol met kastanjes en eikels.

We kwamen handen tekort om de vele schatten in onze tassen te stoppen, wel oppassen voor de stekels van de tamme kastanjes.

We vergeleken verschillende bomen, de dikte van de boomstammen en sommigen onder ons sleurden met veel te grote takken achter zich aan.

Na het vele speurwerk konden we nog ons hartje ophalen in de speeltuin om dan met al onze herfstschatten naar school terug te keren.

 

Wat hebben we gedaan in de week van 19 oktober?

De eerste dagen van de week was het heel rustig in de kleuterblok. Wij waren de enige aanwezige klas. In de zaal mochten we de ene dag met de verkleedkleren spelen en de andere dag mochten we zelf een bewegingsparcours maken.

Ondertussen waren we in klas bezig met het maken van sprookjesbomen. Veel werk hoor, dat uitprikken.

Sylke kwam ook meehelpen. We mochten in kleine groepjes het spel Speedcups spelen.

Buiten mochten we tekenen en schrijven met krijt. Kijk maar eens op de foto’s hoe goed we onze naam al kunnen schrijven!

 

Jarigen van de maand oktober

Dit zijn de jarigen van de maand oktober.

Proficiat Lynn, Nasim en Maryam.

 

Winkelspel

Tijdens de taalactiviteit werden verschillende soorten winkels besproken en daarna konden we zelf aan de slag om een eigen winkel te ontwerpen.

De huishoek werd aangepast en een winkel kwam tot stand.

Allerlei rekenspelletjes kwamen daarbij aan bod: hoeveel kost een artikel, hoeveel euro moet ik betalen, ik moet evenveel betalen als het prijskaartje toont,….

In de knutselhoek mochten we een eigen boodschappentas weven en ook een winkel tekenen, plakken en schilderen.

Tijdens de muzikale activiteit konden we ons uitleven met ritmestokken en er moest geluisterd worden naar onze dirigent, het tijdig stoppen was voor sommigen eerst een probleem maar het duurde niet lang of iedereen was een voorbeeldige muzikant.

Met onze voelkast konden we bepaalde gekochte goederen betasten en raden, eerst één stuk daarna verschillende waarbij ze ook nog de kleuren dienden te benoemen.

 

Plezier in het park

Het is altijd een beetje feest als we naar het park gaan.

We kunnen naar hartenlust ravotten tussen de struiken, in de tunnels, op de brugjes en zo kunnen we heel wat ervaringen opdoen.

Voorbereidend rekenen en taal  komen veelvuldig aan bod, ja je leest het goed.

De kleuters zoeken allerlei takken en ze meten hoe groot die zijn, wie de grootste, dikste, kleinste, dunste tak heeft gevonden.

Blaadjes worden verzameld en gesorteerd, bomen worden met elkaar vergeleken.

Zo zie je dat we ten allen tijde veel kunnen bijleren en wat we al doende leren, onthouden we meestal het best.

Volgende keer gaan we op verkenning in het bos. Info volgt

 

September 2020

Onze jarigen van de maand september

Proficiat Noa en Majd!

 

Thema: Hoera, ik ben jarig!

Naast het vrij spel werken we nu ook met opdrachten, het spelen wordt nu meer gestuurd.

De kleuters krijgen allerlei uitdagingen aangeboden in de verschillende hoeken.

We oefenen met onze eerste letter “S” waarbij we voorwerpen mogen zoeken die beginnen met die letter. De verkeerde voorwerpen worden bij rood geplaatst.

In de letterhoek kunnen we met letterblokjes en letterstempels aan de slag.

In de rekenhoek rangschikken we plaatjes van dik naar dun, van groot naar klein, van veel naar weinig,…..

In de creahoek kunnen we ons uitleven met het tekenen en versieren van verjaardagstaarten.

Iedere dag genieten we ook van leuke verhalen.

 

Woordje van de directeur

Infopresentatie K3

 

De nieuwe klas

Eindelijk is het dan zover, het nieuwe schooljaar kan beginnen.

Wat is het spannend om iedereen na een (voor sommigen) lange tijd terug te zien en ook onze nieuwe klas te ontdekken met al de hoeken waar er heel wat te beleven valt.

Vriendschappen worden al gesloten met de nieuwe vriendjes (Axl en Arren) en de eerste spelletjes worden samen gespeeld.

Wij wensen jullie een vrolijk, leerrijk schooljaar toe en geniet maar met volle teugen van jullie laatste kleuterjaar.

Dikke zoen,

Juf Ingrid en juf Katrien.

 

De Grote Overstap K3 naar L1 

Bedankingsfilmpje

Juni 2020

Feestbeest van de week

Waterpret

Vandaag mochten we onze zwemkledij meebrengen naar de klas want de waterspelletjes
stonden op het programma.
Wat een pret!
We begonnen heel voorzichtig met vullen van bekers, flessen, spuiten,…. Maar het duurde
niet lang of het “watergevecht” kon beginnen.
Onze schoenen moesten er dan ook aan geloven en het heeft wel een halve dag geduurd
voor alles terug droog was.
Een dag om nooit meer te vergeten!

 

Terug naar de klas na corona.
Onze laatste weekjes in de derde kleuterklas zijn ingezet.
We zijn blij dat we toch nog naar de klas kunnen komen na die vervelende corona.
We konden terug op ontdekking gaan in de hoeken en spelletjes spelen met onze vriendjes.
Enkele voorbereidende activiteiten op het eerste leerjaar werden onder de loep genomen maar voor
sommigen waren de bouwhoek en poppenhoek toch wat interessanter.

 

Welkom terug lieve kleutertjes

Verjaardag Cipriana

Maart 2020

De 3 de kleuterklas bereidt zich volop voor op de overgang naar het eerste Leerjaar.

Heel wat voorbereidende rekenspelletjes komen aan bod, er wordt gewerkt met zowel het getalbeeld als het cijferbeeld.

We zijn ook in de ban van torens bouwen en nee dit hoeft niet altijd met duur materiaal te zijn, we gebruiken graag allerlei buizen, bekers, rolletjes,……..

Tijdens de taalactiviteiten komen veel verhalen voor maar wat is het leuk om ook eens zelf een verhaal te maken, daarvoor gebruiken we telkens 3 plaatjes met een persoon, een plaats en een voorwerp.

We maken ook allerlei woorden met onze nieuwe letter duploblokken en wie kan hetzelfde woordje zoeken als erop het plaatje staat, heel moeilijk!

We maken graag constructies met de regenboog maar deze keer onder de tafel. Wat een pret!

We moeten helaas afscheid nemen van Noah die terug naar zijn land vertrekt!

Februari 2020

Carnaval.

Tijdens het thema” carnaval” konden we ons terug helemaal uitleven in de vele leuke activiteiten:

-Vele verkleedpartijen

-Leuke maskers knutselen

– gezelschapsspelen

– rollenspelen

-Techniek:- hoogste torens bouwen met kosteloos materiaal

– Plannen nabouwen

We bereiden ons ook volop voor op het eerste leerjaar met allerlei rekenspelletjes, voorbereidend schrijven en lezen.

 

Relaxatie

overzicht vorige week

 

filmpje 1

filmpje 2 

filmpje 3

Januari 2020

Thema: Huizen bouwen

 

Thema: waar woon ik? 

 

Welkom aan Aicha in de 3de kleuterklas!

 

Over uitbollen en erin vliegen

 

Kerst in de klas.

We vieren het ene feest na het andere maar dat vinden wij natuurlijk niet erg.

Een kerstboom werd binnengehaald en na de waarneming konden we ons uitleven bij het versieren van de boom en de klas.

In de kerstwinkel konden we slingers kopen om de poppenhoek knus in te richten.

We knutselden onze nieuwjaarsbrief en er werden heel wat kerstspelletjes gespeeld.

Met de lichtbak toverden we allerlei kleurrijke figuren op de muur, dit hadden we trouwens gezien tijdens de toneelvoorstelling.

December 2019

De Sinterklaasweek.

 

Thema Sinterklaas.

Er heerste gezellige drukte in de derde kleuterklas, we verwachtten namelijk Sinterklaas en de Zwarte Pieten.

Er werden heel wat spelletjes gespeeld bij de reken- en taal- Pieten en ook heel wat speelgoed moest gesorteerd worden.

Tijdens de vele rollenspelen liepen kleine Sintjes en Pieten rond in onze klas.

Knutselen en schilderen mochten zeker niet ontbreken en zo ontstonden leuke kronen, kleurrijke vlaggen, een mooi versierde stoel, gezamenlijke schilderwerken,… voor de komst van de Sint.

We mochten ook onze schoen zetten en wat was onze verwondering groot toen we de dag nadien binnenkwamen in de klas: er waren overal zwarte handen te zien en onze schoentjes waren gevuld met heel wat lekkers!

Dank u Sinterklaas!

November 2019

Dokter Prik.

Op vraag van de kleuters kwam het thema van dokter Prik aan bod.

We richtten een ziekenhuis, wachtkamer en apotheek in en er werden veel bezoeken afgelegd bij de dokter.

We konden ons uitleven in vele rollenspelen naar aanleiding van de voorgestelde verhalen.

We hadden ook interesse in het bouwen van straten die door de ziekenwagen moesten afgelegd worden naar het ziekenhuis. De straten waren doorheen de ganse klas te zien.

Er kwam een nieuwe letter in onze focuskader: de “Z” en er werden volop woordspelletjes gespeeld.

Op de lichtbak konden we verschillende ziekenhuiswoorden natekenen alsook het tekenen van een chirurg, verpleegster, dokter,……

In het rekenkastje vonden we kleine pilletjes en doosjes en die moesten allemaal gevuld worden. Onze fijne motoriek werd op de proef gesteld.

Na het aanbrengen van heel wat verbanden konden we met het oprollen beginnen, wie was daarin de vlugste?

Wat een pret!

Hussein tekent juf Cindy.

Cipriana knutselt een sneeuwman.

Ian ‘hamertjetikt’ een boerderij bij elkaar.

Oktober 2019 

Griezelweek :

Naar aanleiding van onze Halloweentocht konden we lekker griezelen in de klas. In de poppenhoek konden we ons verkleden in allerlei heksen, spoken. We schilderden het kasteel van Hennie de heks. We maakten ook een skelet en stempelden griezelwoorden. Daarnaast speelden we een puzzelwedstrijd. De tekenactiviteit van deze week was: wat kan er zoal uit de heksenketel komen? Ook deden we aan techniek, we maakten een hele grote knikkerbaan!

Wat hadden ze plezier!

 

 

Thema: herfstperikelen.

De kleuters bedachten allerlei activiteiten tijdens “twee-praat”.

Zo gingen we op spinnenjacht rond de school en bewonderden de vele spinnenwebben die overal opdoken.

We gingen aan de slag in het hoekenwerk en er ontstonden leuke ontwerpen.

Hierbij enkele beelden van:

Het stempelden van herfstwoorden.

Het maken van creatieve kunstwerkjes met plasticine.

Het naspelen van het toneelstukje van de juffen.

 

Het is oktober, het is herfst.

Deze maand focussen we op de letter R, het cijfer en getalbeeld 2 en de driehoekvorm.

Rond de school gingen we op zoek naar takken en twijgjes om zelf bomen te maken met klei.

En toen hadden we plots een bos.

Met Lego-paddestoelen.

In papier-mâché maakten we een reuzenpaddestoel. Die wacht geduldig op een laagje verf.

En toen vonden we dat echte paddenstoelen proeven een must was.

Eerst geduldig wachten…

En dan proeven…

Mmmmm… de bevindingen waren niet unaniem.

Sommigen konden het wel smaken en anderen, tja, euh nee, liever niet.

We werken nog enkele weekjes verder rond de herfst.

Er is zo veel te ontdekken!!!!

Verjaardagen