Back
IMG_1794

September 2024

Eerste week op school

Maart 2024

Weeknieuws kunst 

Februari 2024

Thema de bakker

Carnaval

Januari 2024

thema pooldieren

Het park

September 2023

Strapdag

Het park

Weeknieuws 1

Oktober 2022

Ik ben ik en jij bent jij

In dit thema stond het lichaam centraal.  Wie ben ik en hoe zie ik er uit?  Wat is anders bij mij dan mijn vriendjes en wat maakt  mij uniek.  Wat is er anders tussen jongens en meisjes?

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk stond ons eerste contract ook op de planning.

Taal:  Teken de structuur van de tanden, maak het haar af, rijmwoorden zoeken.

Rekenen:  Tegenstellingen zoeken, cijferbeeld aan getalbeeld koppelen.

WO:  Zelfportret schilderen, het mannetje afwerken en naam + leeftijd schrijven.

MV:  Kleur je eerste letter voor de verjaardagskalender.

We maakten ook een kindtekening, gebruikten ook spiegels om heel goed te kunnen kijken naar de kleur van onze ogen en haren.

We schilderden onze foto met waterverf.

We brachten ook de begrippen meer en minder aan, dit aan de hand van ons hapjesmonster.  We legden het meeste bij de open bek.  Het hapjesmonster eet altijd het meeste op.

Tijdens de strapdag kleurden we ook tekeningen die in teken stonden van stappen en trappen.  We maakten ook kennis met de fietshelm, het vlaggetje en de verkeersregels.

 

Verstoppertje en memory

In het verhaal speelden ze verstoppertje en ook dit kwam bij ons aan bod. We telden tot 10, wie niet weg was werd gezien.

In ons contract zochten we naar het gepaste cijfer bij het gepaste getalbeeld.  In spelvorm brachten we dit aan tijdens ons kringmoment door memory te spelen.

 

Onze levenslijn

Weet je dat we allemaal eerst baby waren, daarna peuter en nu zijn we reeds kleuters die op weg zijn naar de grote stap als lager schoolkind.  We brachten foto’s mee en zo konden we onze eigen levenslijn ook eens in kaart brengen.

 

De Sierk

Donderdag 29 september trokken we met z’n allen naar de Sierk in de Haan.  We waren clowns en acrobaten, koorddansers en dieren.  We beleefden de wereld van het circus alsof het echt was.  We maakten ons mooi in het kapsalon, zochten de verschillende ruimtes en avonturen op.

Het was een leuke, leerrijke dag vol plezier.  Op de bus was het stiller in het terug keren dan in het doorgaan.

 

Broers en zussen

 

Naar het park 

Op woensdag 21 september begon de herfst.  We trokken die dag voor de eerste keer naar het park en konden er de sfeer van de herfst al een beetje opsnuiven.  Natte laarsjes, hier en daar al gevallen blaadjes, takjes, …  veel om te ontdekken.  Het was ook fijn om even samen met broer of zus in het park te zijn.

 

 

September 2022

Strapdag

Op vrijdag 16 september was het nationale strapdag. Ook in het derde kleuter waren ze van de partij met hun wieltjes.  We hadden geluk dat de regen even weg bleef zodat we samen konden genieten van het fietsen op de autoloze straat.  Samen voor een betere natuur.

 

Verjaardag Mirella 

 

Welkom in K3

 

De eerste schooldagen in K3

In de derde kleuterklas zijn ze allen heel goed gestart. We gaan vooral op verkenning in de hoekjes.

We werken rond onze naam:

  • Het herkennen van onze eigen naam en die van de vriendjes.
  • Lange en korte namen.
  • De naam leggen met kaplablokken.
  • De naam versieren door scheuren en plakken.

We kleurden, tekenden een kindje, speelden met de barbies, met de plasticine, …

We hadden alvast een leuke en leerrijke start.

 

Juni 2022

Waterpret 

Mooi weer en water. Wat willen we nog meer.

Op vrijdag 17 juni werd de kleuterspeelplaats omgetoverd tot een waterparadijs.

Een waterglijbaan, elkaar natspuiten met allerlei waterpistooltjes, een sproeier en waterballonnen. Alles om te genieten van de zon en afkoeling te vinden.

 

Sportweek K3

3 dagen lang werden we ondergedompeld in diverse sportdisciplines.

We gingen van start in de topturnhal. We hadden een lesje dansexpressie.

Er stonden balspelen, bankspelen en nog zoveel meer op onze planning.

Op het einde werden we beloond met een sportdiploma.

Het was een sportieve en leuke week.

 

De cijferwinkel.

Na de letterwinkel kwam de cijferwinkel van Oma Blom. Die kwam precies naast de letterwinkel. Opa kwam heel vaak langs en ze droomden dat ze zouden trouwen in een wereld vol letters en cijfers. Een leerrijk en liefdevol verhaal.

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk kregen we werkboekjes aangereikt waarin we rond cijfers maar ook rond letters konden werken.

We kregen ook de opdracht om het droomhuwelijk van oma Blom en opa Brom te tekenen. Hun namen lijken op elkaar maar er is 1 andere letter.

We tekenden ook cijferdieren. Zo werd de 4 een hond, de 2 een zwaan, de 8 een kat en zoveel meer.

We krijgen ook ons eigen cijferboekje. Daarin gingen we telkens op zoek naar de juiste cijfers in het cijfer. Zo moest je bij cijfer 1 alle 1’tjes vinden.

In de bouwhoek werden cijfers met magneten gemaakt.

 

Cijfers in de natuur

Mooi weer betekent naar buiten trekken en we hebben het geluk om de groene zone dicht bij school te hebben. We trokken er op uit en we maakten met z’n allen cijfers. Herkennen jullie de getallen?

 

Vaderdag

Dit jaar zijn we ook onze papa’s niet vergeten. Alles stond in teken van cijfers en letters. Zo maakten we P A P A in de vorm van een 4 op een rij. Hopelijk beleven jullie samen met je kleuter veel spelplezier.

Ze tekenden hun papa op hun geschenkpapier en schreven er een tekstje bij.

 

Verjaardag Jayden

Fijne verjaardag, vriend!

 

Letters en mama verwennen.

Toen juf Eloïse haar stage voorbij was bleven we nog even in de winkel van opa Brom.  We leerden er liedjes en nog zoveel meer.  Ook voor ons mama werd er een geschenkje gemaakt.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk gingen we aan de slag met kaplablokken, staafjes waarmee we onze naam konden maken en ook andere letters.  We kregen ook werkboekjes.  Contractwerk bleef even weg en nu kregen we een boekje.  Daarvoor kregen we ook een week de tijd om het te maken.

We gingen op zoek naar de eerste letter en de laatste letter. Zowel visueel als auditief.  Lettergrepen klappen en evenveel bolletjes kleuren, 1 meer en 1 minder, letters tellen en evenveel voorwerpen kleuren, breedste en smalste en nog zoveel begrippen kwamen aan bod.

Ook mochten we onze naam versieren met mozaïekjes.  We scheurden papiertjes klein en kleefden die op de letters.  We gingen op zoek naar woorden/letters en prenten waar de letter B in voorkwam.  Dit was de letter die we leerden bij de letterwinkel.

 

Moederdag

Onze lieve mama’s zijn we ook niet vergeten in de bloemetjes zetten dit jaar.  We maakten een bloempotje door vloeipapier te lijmen op een kaarsenpotje.  Daarin deden we klei.  We schilderden een bloem en knutselden een bloemblaadje waarop we een tekst schreven voor onze mama.  Dit kwam dan in de klei van ons bloempotje.  De rand versierden we met froezelpapier.

We maakten ook een kaartje.  We tekenden onze handen op papier en knipten dit uit.  Hiervan maakten we een boeket.

We maakten ook een zelfportret van onze mama’s.

Voor het inpakpapier kleurden we een mooie kleurplaat in.  We waren super fier op ons resultaat.

Fijne mamadag aan alle mama’s.

 

 

De letterwinkel en stage juf Eloïse.

Kennen jullie opa Brom?  Hij heeft een letterwinkel.  Nu we al een 10-tal letters leerden doken we verder in de wereld van letters – woorden en zinnen.  Intussen kennen we al heel wat meer letters en woorden kennen en kunnen we mooie zinnen maken.

Samen met juf Eloïse gingen we op pad in de wereld van letters.  Zij deed 2 weken stage bij ons.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk mochten we letters schilderen zoals de letterschilder dat deed in het boek, we maakten onze beginletter met klei, we leerden werken met een breekmes om onze letter uit karton te halen en die mochten we dan versieren naar hartenlust.

We maakten een armband met onze naam, we schreven letters in het zand en letters in plasticine.

We kregen ook een memory met letters waarbij we dezelfde letters moesten gaan zoeken.  Op stokjes werden de letters voor de helft geschreven en wij moesten de andere helft zoeken.  Dit en nog zoveel meer leerden we bij juf Eloïse.

 

Letterzoektocht

We werden in groepjes verdeeld en moesten op zoek gaan naar de letters van onze kleur.  Die letters vormden een woord of zin.  Sommige moesten veel letters zoeken, andere weinig maar het was toch niet zo gemakkelijk.  Samenwerken was hierbij heel belangrijk.  De woorden en zinnen kwamen uit het verhaal.  Door het super samen werken slaagde elke groep er in om alle letters te vinden.  Wanneer een groepje klaar was gingen ze spontaan helpen zoeken met de anderen.

Teamwork makes the dream work.

 

Letterschildertje

Met verschillende kleuren en verschillende voorwerpen schilderden we samen een groot kunstwerk vol letters.  Het was een ganse uitdaging om het blad volledig vol te krijgen maar opnieuw werkten we heel goed samen om tot een mooi resultaat te komen.

April 2022

Lente

De lente is er en dat voelen we ook aan het weer.  Bloemen bloeien, kleine diertjes worden geboren en nog zoveel meer.

Dit is ook de tijd van de chocolade – eitjes.

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk werden mandjes en bloemen gemaakt met clicx en legoblokken, er werd getekend op het bord, we legden het proces van bloembol tot bloem, we verzamelden pomponnetjes in eierkartons volgens kleur.  Deze moesten we met verschillende voorwerpen nemen om de fijne motoriek in te oefenen.  Hoeveel woorden telt de zin?  Kleur evenveel voorwerpen als woorden.

Heel wat leuke en leerrijke activiteiten kwamen aan bod.

 

Woorden en zinnen

Een woord bestaat uit letters, letters vormen een woord, zinnen bestaan uit woorden en woorden vormen een zin.  Er zijn lange en korte woorden maar ook lange en korte zinnen. We oefenden dit via het digibord en daarna werd er in het hoekenwerk verder op gewerkt.  Woorden werden in een kleur gezet zodat ze het verschil konden zien en zo ook gemakkelijker de woorden konden tellen.

 

Eitjes zoeken

De leerlingenraad had een paaszoektocht in het park voorzien maar het weer liet het niet toe om naar het park te gaan dus werden de mandjes in de school verstopt.  Samen gingen we in de turnzaal op zoek naar de eitjes.  Wij hadden het heel moeilijk hoor want er zaten er ook een aantal verstopt in het bureau van juf Cindy.  We werden gefopt.  Wat een leuke afsluiter net voor de vakantie.

 

Forum

Op ons tweede forum deden we heel wat rond proefjes met eieren.  Het was ook 1 april, kikker in je bil.  Dan kan je vanalles verwachten.

  • Wat als je op een doos met eieren gaat staan?
  • Wat als je in een ei knijpt?
  • Wat als je een ei in een fles wil krijgen met een brandende kaars?
  • Wat als je een ei op de grond gooit en daarna in het publiek?

We hadden ook een aantal ouders die de proefjes hebben doorstaan.  Hier en daar wat ei dan kon er zeker bij.

De kleuters zelf gaven het beste van zichzelf met versjes en liedjes.

 

Berre vindt een papiertje

Berre houdt van verzamelen.  Hij draagt het liefst broeken met grote zakken zodat hij er veel kan in steken.  Heel wat techniek kwam aan bod.

 

Hoekenwerk

Contracten:

Rekenen:  Zoek de schaduwen van de wasknijpers.

Techniek:  Maak een armbandje.

Taal:  Zoek de letter P.

MV:  Maak je eigen wasmachine.

Taal:  Teken de schrijfpatronen verder.

Rekenen:  Zoek het ontbrekende kledingstuk.

MV:  Maak een tekening van Fleur.

Techniek:  Maak de kip om eitjes in te verzamelen.

Naast het contractwerk stonden nog heel wat leuke zaken op het programma:  Hameren en sleutelen, verzamelen van materialen in verschillende potjes, wasmachines maken met de legoblokken, ….  En nog zoveel meer.

 

Verzamelingen maken

Berre houdt van verzamelen en bracht wat spullen mee.  Samen gingen we op zoek naar kenmerken waardoor voorwerpen samen horen.  We zochten naar potjes waarin de spulletjes pasten.  Soms waren het er veel, soms weinig maar toch was het niet altijd evident om het juiste potje te zoeken.  Er waren kleine en grote, hoge en lage, dikke en dunne.  Heel wat eigenschappen kwamen aan bod.

 

Wind maken

Berre vond een papiertje en dat vloog in de boom door de wind.  Wij gingen op zoek naar manieren om wind te maken.  We wilden een papiertje van een toren in een potje laten waaien.

Eerst gingen we ontdekken wat er allemaal wind maakt.  Een krant, ons eigen lichaam (handen en mond), een haardroger, een rietje, een ballon, een ventilator en nog zoveel meer.

We kregen een blaadje met een aantal voorwerpen op en we gingen aan de slag.  Wat lukt en wat lukt niet?

 

Een lampje laten branden

De papa van Amaryllis bracht een apparaat naar onze klas waarmee we een lampje konden laten branden.  Samen gingen we op ontdekking om te kijken hoe we de kabeltjes moesten bevestigen aan het apparaat en het lampje.  Het is ons gelukt.  We konden het laten branden, soms zacht, soms hard.  Hoe leuk was dat.

 

Gezellig naar de Watewy

Mooi weer in combinatie met spelen en natuur.  Een ganse belevenis.  Samen spelen, samen bewegen, samen elkaar uitdagen.  De boog moet niet altijd gespannen zijn.

 

Massage in de kleuterblok

Weinig kleuters in de kleuterblok zorgde voor een gezellig relaxactiemoment.  Wat rustige muziek.  Een massagerollertje en een kleintje bij een grote zorgden voor rust en puur genieten.

Maart 2022

Verjaardag Eliana

 

Auteurslezing

Op vrijdag 11 maart trokken we met z’n allen in onze pyjama richting muziek academie. Daar werden we opgewacht door Pieter Gaudesaboos.

Hij vertelde eerst over zijn gezin aan de hand van tekeningen die hij had gemaakt. Daarna toonde hij ons enkele speciale boeken. Boeken in de vorm van een koekje, een koffer en gewone prentenboeken.

Hij vertelde ons het verhaal: ‘Een zee vol liefde’ over een pinguïn en een beer die verliefd werden op elkaar.

We kregen een mini boekje waarbij we bij elke pagina een pinguïn mochten tekenen. Hij had ons dit geleerd.

Een leerrijke en leuke ervaring.

 

Bednet

Op vrijdag 11 maart was het tijd om even stil te staan bij kinderen die ziek zijn en van thuis uit onderwijs krijgen via de organisatie BEDnet.

We genoten met z’n allen van een heerlijk ontbijt en mochten een ganse dag in onze pyjama vertoeven.

Hoe fijn was dit.

 

Verjaardag van Elise

Gelukkige verjaardag!

 

Thema : Lotta viert carnaval

Mijn vriendjes zijn in de ban van the masked singer en in het verhaal van Lotta hebben de dieren ook een masker op, zijn ze gek gekleed en vormen ze een stoet en wandelen ze rond de boerderij. Een verhaal vol verrassingen.

Een aantal vriendjes hadden bij de eerste dag reeds een masker mee. Als je een masker aan hebt kan je even iemand anders zijn.

 

Hoekenwerk.

Tijdens het hoekenwerk waren er ook weer contractjes:

Taal: Maak een Monster met de letter M

Taal: Kleur de letter M en m in de juiste kleur.

Rekenen: Matrix

Rekenen: Voorwerpen tellen en getalbeelden koppelen.

MV: Maak een masker met je hand.

MV: Geef de clown een makser.

MV: Een masker maken met een ijsstokje.

Techniek: Maak een masker met een kartonnen bord. Voorbeeldjes werden gegeven maar ze hadden de vrije keuze.

Naast de contracten werd ook gewerkt aan de maskers uit het verhaal: honden, ridder, raceauto, clownshoedje, …

Op het krijtbord werden de figuren uit het verhaal nagetekend en werden de namen van de dieren erbij geschreven.

In de poppenhoek was er een waar verkleedfestijn.

Er waren ook weer extra werkjes: zoek de maskers die je 2x ziet en kleur ze. Herken de M en de m en geef ze de juiste kleur. Teken een clown volgens het stappenplan.

Dit en nog zoveel meer stond op het programma tijdens het hoekenwerk.

 

De liggende 8.

Schrijfmotoriek kwam ook aan bod tijdens dit thema. De liggende 8 of de kruisbeweging. Er stonden 2 stippen op het blad. De ogen. In het midden een kruis. Daarrond werd een masker getekend in vloeiende beweging rond het kruis. Het masker werd tijdens het hoekenwerk versierd.

 

Meten en passen.

Begrippen als lang/kort, breed/smal kwamen aan bod. Er werden strookjes voorzien die breed en smal waren. Die strookjes werden op een blad gekleefd. Afwisselend een brede en een smalle onder elkaar. Die strookjes waren langer dan het blad zelf en moesten dus ingekort worden. Ze moesten even lang zijn als het blad.

Toen ze klaar waren met de strookjes schreven ze er de brugjes op. In dit thema kwam de letter M aan bod. De brugjes zijn een voorbereiding op het schrijven van die letter.

 

De hapjeskrokodil

Meer – minder – evenveel waren begrippen die ook aan bod kwamen tijdens dit thema. We kregen de symbolen + (meer) – (minder) en = (evenveel). Daarnaast kregen we ook de hapjeskrokodil. We maakten groepjes van meer en minder of evenveel en dan moesten we het hapjesmonster juist leggen. Dit monster eet altijd het meeste op. We moesten dus goed kijken naar zijn bek.

 

De stoet

De dieren op de boerderij maakten een stoet. Ook wij trokken samen met de 2de kleuterklas door de straten rond de school. Wij vormden geen stoet rond de boerderij maar rond de school. Er werd gelachen, gezongen en muziek gemaakt.

 

Gevoelens

Gevoelens herkennen en erover praten is heel belangrijk. Zo hebben we de 4 basisgevoelens aan bod laten komen. Blij – bang – boos – verdrietig. Wat roepen die gevoelens bij ons op? Waar denken we aan? Hoe kan je dat zien?

Bij elk gevoel mochten we een situatie vertellen waarbij we ons zo voelden en hoe er mee omgegaan werd. We zaten daarbij in de praatzetel.

Juf Ine heeft samen met Duncan een gevoelsmeter gemaakt en die werd ook in de klas gebracht. Zo kunnen de vriendjes zelf aangeven hoe ze zich voelen en kan er ook sneller op ingespeeld worden.

Er werd ook muziek opgelegd waarbij ze met gesloten ogen hun gevoel mochten uiten en daarna hielden we een korte bespreking.

We sloten het thema af met een leuke eerste kinderfuif waarbij mijn vriendjes hun toneeltje hebben gespeeld voor het lager en daarna gefeest hebben met een chipje en een drankje er bij. Fijn om zo de vakantie in te gaan.

 

Stip-it

In onze klas zeggen we ook nee tegen pesten. We beluisterden het lied die gemaakt werd voor de week tegen pesten.

De betekenis van de 4 stippen werden ook uitgelegd en gevisualiseerd in de klas.

Stip 1: Ik vind pesten niet ok en doe er ook niet aan mee.

Stip 2: Ik praat als pesten me bang of verdrietig maakt.

Stip 3: Ik sluit niemand uit, iedereen hoort erbij.

Stip 4: Ik help iedereen.

Er werden ook voorbeelden gegeven van pesten en hoe we ons daarbij voelen en wat we er tegen kunnen doen.

Daarna werden de stippen ook op de handen gezet en zeiden alle vriendjes NEE tegen pesten.

Februari 2022

Valentijn

Vier de liefde elke dag maar op valentijn nog net dat tikkeltje meer.

Onze vriendjes maakten een kaartje met een boodschap voor hun mama en papa. Ze mochten zelf kiezen welke boodschap ze schreven.

De dag zelf mochten ze ook allen een mailtje sturen met een tekstje en een foto. We leerden dit aan de hand van het digibord. We stuurden een mailtje naar meester Thomas met een lieve boodschap.

Daarna werd er gemaild naar de ouders vanop de laptop. Media kwam hierbij sterk aan bod. Boodschappen werden overgebracht en we kregen ook mailtjes terug die door de vriendjes ook werden bekeken.

We konden ook kleurplaten rond liefde inkleuren en die dan geven aan iemand die we graag zien.

Amira had ook een hartje mee dat de handjes warm maakt. We moesten het 7 minuten in warm water leggen en dan bleef het een het een hele tijd heerlijk warm. Het was hard en koud en voelde korrelig aan toen we het er in legden. Daarna werd het vloeibaar binnenin en was het inderdaad heerlijk warm. Genieten was dit.

De neehoorn

De NEEhoorn heeft een eigen karaktertje en zegt bij alles nee. Daardoor krijgt deze eenhoorn zijn naam. Hij gaat op pad en ontmoet er vriendjes die ook een eigen willetje hebben en die ook een naam krijgen die past bij hun karaktertje. De kus-mijn-kont hond, de WELLES-prinses en de WAT-beer. Een grappig en leerrijk verhaal vol rijmen, gevoelens en woordenschat.

Hoekenwerk

Contractwerk:

Taal: Kleur de prentjes die rijmen.

Taal: Kleur het vakje waarbij je de letter N hoort op het einde.

Rekenen: Kleur de eenhoorn volgens cijfercode

Rekenen: Rangorde van de eenhoorn.

MV: Teken een eenhoorn volgens stappenplan.

MV: Versier de letter N

Techniek: Maak het eenhoornmasker

Puzzelen van een eenhoorn.

Naast contract stonden er ook heel wat andere werkjes op het programma.

We tekenden eenhoorns op het krijtbord, we maakten een eigen gek dier en verzonnen een naam, we maakten regenbogen van staafjes en plasticine., we bouwden de letter N met legoblokjes, we maakten een bos voor onze een- en neehoorns, we schilderden met waterverf, we schreven en versierden de woorden NEE/EEN en nog zoveel meer….

 

 

Kleuren mengen

Eenhoorns hebben iets met regenbogen.

Kleuren kan je mengen en zo krijg je andere kleuren. Je kan ze lichter en donkerder maken.

De hoofdkleuren kwamen op een blad en deze werden gemengd met de handen. Door dit te doen werd er heel wat geëxperimenteerd en zagen de vriendjes al snel dat je ook kan schrijven in de verf en zo weer andere kleuren tevoorschijn komen. Met de achterkant van

een penseel werden dan ook heel wat tekeningen gemaakt en werden ook hun namen geschreven.

 

Digibordlessen

Als je sommige woorden omdraait krijg je een ander woord en ook een andere betekenis. Zo ontdekten we een aantal woorden. NEE werd EEN, KAT werd TAK, …

Elke avond bekeken we een aflevering van Mia en de eenhoorns. Spannende verhalen met leuke boodschappen rond vriendschap en samenwerken.

 

Schrijfdans de regenboog

Hoe maak je nu een regenboog?

Er werden aan de linker- en de rechterkant stippen gezet. Die moesten we verbinden maar niet zomaar. Het was heel goed nadenken, de eerste kwam bij de laatste, de tweede bij de voorlaatste enz… De muziek speelde en de regenbogen kwamen tevoorschijn. Tijdens het hoekenwerk werden die dan gekleurd in de juiste volgorde.

 

Themaloze week

Na een lange kerstvakantie vlogen we er weer in. We kregen er een nieuw vriendinnetje bij. Amira voelde zich direct thuis in onze klas.

 

We speelden en werkten in de hoekjes. Hadden nog geen contract maar wel een paar moet-werkjes. We herhaalden de regels en de afspraken nog eens en beleefden vooral veel plezier.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk maakten we een wintermannetje, we kleurden evenveel bolletjes als figuurtjes, we zochten dezelfde wanten om weer een paar te hebben, we speelden met de barbies die we van de Sint hadden gekregen, playmobil kwam even op de tafel, we experimenteerden met de meccano en nog zoveel meer.

 

Tegenstellingen

Groot is het tegengestelde van klein, dik is het tegengestelde van dun. Dit en nog zoveel meer leerden we via een spelletje op het digibord.

 

Verteldobbelstenen.

Verhalen vertellen is leuk, verhalen zelf verzinnen is nog leuker. We rolden met de dobbelstenen en moesten elk figuurtje gebruiken in ons verhaal. De titel van het verhaal: “Het meisje en het schaap.”

Ze beleefden en dol avontuur en de vriendjes maakten er een mooie tekening bij.

 

Meccano

Via stappenplannen kan je mooie dingen maken. Eerst de materialen bij elkaar zoeken en daarna bouwen. Samen slaagden we er in om de eerste hond te maken. In het hoekenwerk werd er verder aan de slag gegaan.

Januari 2022

Verjaardagen

Gelukkige verjaardag Ismail, Maud en Amina!

 

Nieuwjaarsbrieven

Wanneer we de nieuwjaarsbrieven aan het voorbereiden waren liep het even allemaal anders. Juf stond even in L4 en K3. Daarna gingen we er even tussenuit maar toch zijn er nog wat leuke foto’s van onze nieuwjaarsbrieven.

We maakten een kookfornuis. Daarop kwam een potje met alle ingrediënten die we nodig hadden om het recept voor nieuwjaar te maken. Dit versierden we met hartjes en sterretjes. (groot – klein). We kleurden de ingrediënten en deze werden gelamineerd.

Dan hadden we nog onze gouden kookpot die we met gouden glitterverf beschilderden en waarin we zelf als echte koks verschenen.

Zo sloten we dit vreemde jaar toch nog mooi af om daarna weer met volle moed terug te starten.

 

Thema: Plotter en het cadeautje voor Sint.

Sinterklaas een tijd van verlangen naar zijn komst, cadeautjes, liedjes zingen, … Plotter is een otter die zelf een cadeautje gemaakt had voor de Sint en het maar niet zelf kon afgeven door de drukte. Hij slaagde er toch in om zijn zelfgemaakte kroon aan de Sint te geven.

 

Hoekenwerk en contracten.

Tijdens onze Sintweken hadden we 3 contracten op de planning staan. Bij 2 van de contractjes hadden we 1 taakje minder. Dit omdat er heel wat speciale dingen op de planning stonden en er voldoende tijd zou zijn om alles af te werken.

Contracten

Week 1:

Taal: Uit hoeveel letters bestaat het woord?

Rekenen: Kleur evenveel voorwerpen als cijfers.

MV: Kopiëer Zwarte Piet.

Kunst: Werken met verschillende kleurschakeringen in het pakje. (donkere en lichte kleuren)

Week 2:

(deze week 1 taakje minder)

Taal: Versier de letter S

Rekenen: Teken het juiste aantal pepernoten in de zak.

MV: Maak een Pietenmedaille: Zwarte Piet maken door middel van vouwtechnieken.

Week 3:

(1 taakje minder)

Taal: Uit hoeveel delen bestaat het woord?

Rekenen: De juiste weg volgen.

Fijne motoriek: Raamfiguren maken met letterkoekjes.

 

Hoekenwerk

Naast de contracten werd er ook heel wat aangeboden in het hoekenwerk. Zo werden er Sinten en Pieten gemaakt met plasticine, stappenplannen werden gevolgd met de clicx om zo een hele grote Sint te maken.

Op het krijtbord werden de aangeleerde woorden geschreven. Tijdens dit thema maakten we ook kennis met samengestelde woorden. 2 losse woorden die 1 woord vormen: STOOM + BOOT = STOOMBOOT.

Woorden werden gemaakt met kaplablokken.

Naast het contract stonden er ook heel wat MAG-werkjes op de planning: schrijfpatronen (vlieg met de mereltjes), maak een stoomboot door stroken van kort naar lang te knippen en ze boven elkaar te leggen (meten en passen).

Zoek de woorden in het rooster en kleur de letters. Zwarte Piet tekenen door middel van cirkels (grote en kleine).

We kregen een schriftje waarin we allemaal letters en woorden kunnen schrijven. Dit zal in elk thema gebruikt worden.

Toen Andreea jarig was kregen we allemaal een speel- en werkboek van Sinterklaas. Hier werd ook in gewerkt. Grote tekeningen werden gekleurd en nog zoveel meer.

 

Aftelkalender

In onze klas hadden we de aftelkalender van dreamland. Elke dag keken we wat er op stond en telden we af naar de verjaardag van Sint.

Een leerrijke ervaring. De QR code scannen en dan bekijken op de telefoon. Daarna bekeken we alles op het digibord. Er stonden knutseltips op, raadseltjes, weetjes en kookactiviteiten. 1 kookactiviteit hebben we uitgevoerd.

De vrolijke mandarijntjes. We bekeken het stappenplan op het digibord en gingen aan de slag met witte, bruine en zwarte chocolade. Smelten in de pan. De mandarijntjes er in, wat sprinkeltjes er op en in de koelkast. (de chocolade werd weer hard in de koelkast). Heerlijk smullen was dat.

We speelden ook een spelletje met pop-its. Een knikker werd onder de pop-it verstopt en we moesten poppen tot we de knikker vonden.

 

Een kroon voor de Sint

Plotter maakte een kroon voor de Sint en ook wij wilden er ene maken.

Een lesje techniek. Verschillende papiersoorten lagen op tafel, verschillende technische systemen (gaatjesknipper, nietjesmachine, schaar, …)

We keken in het boek naar de kroon die Plotter maakte en we probeerden een gelijkaardige kroon te maken.

We moesten nadenken over wat we zouden gebruiken.

Samen werken vinden we reuzefijn en we kwamen tot een heel mooi resultaat.

 

Een brief voor de Sint

We schreven samen een brief voor de Sint en samen gingen we op zoek naar de Sintbrievenbus.

Sint met staafjes.

Meten en passen, groot en klein, lang en kort zijn begrippen die vaak aan bod komen in een derde kleuterklas.

We maakten een Sint door middel van staafjes. We kregen een voorbeeld en gingen op zoek naar de staafjes met de juiste lengte.

Samen kwamen we tot een mooi resultaat. Dit werd ook in het hoekenwerk verder gezet.

Rode Neuzendag

27 november was het Rode Neuzendag.

De leerlingenraad had daar een complimentenweek voorzien. Elke kleuter kreeg geen tekening en mocht een naampje trekken. Die tekening werd ingekleurd en afgegeven aan het vriendje dat getrokken werd.

Tijdens die week leerden we ook complimentjes geven door middel van de spin. We gooiden met een bol wol naar een vriendje en we gaven dat vriendje een compliment: je bent lief, je bent mooi, je hebt een leuke trui aan, je kan goed knutselen, ….

 

Schoentje zetten

We hebben samen gezellig onze schoen gezet en de Sint bracht ons een barbiehuis en heel wat attributen voor bij de barbies.

We sloten af met een heerlijk Sintontbijt.


November 2021

Themaloze week 

Na de vakantie werkten we een weekje themaloos om nog eens bepaalde zaken te herhalen.  Een korte week dus ideaal als start na een vakantie waarbij regels en afspraken wel eens vergeten worden en bepaalde begrippen nog wat herhaling kunnen gebruiken.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk was er geen contract wegens de vrije dag op donderdag maar elke dag was er een moet-werkje.

Rekenen:  Verbindt de paddenstoelen met het juiste cijfer.  (getalbeelden koppelen aan cijfers)

MV:  Een bloem maken voor juf Sarah (de stagiaire) die ziek is.

Rekenen:  Kleur evenveel blaadjes als het cijfer.

Naast de moetwerkjes werd ook volop geëxperimenteerd met letters.  Zo konden ze hun naam stempelen en schrijven met mallen.  Daarna gingen ze die versieren.

Er werden dieren getekend volgens stappenplan zowel op een blad als op het krijtbord en wist je dat je ook met een natte vod kan tekenen?  Dit ontdekten ze tijdens het spel.

We leerden ook richtingen en rangorde kennen.  We brachten de sneeuwvlok bij de juiste sneeuwman.  Daarbij moesten we de pijlen volgen.  Naar rechts en naar onder.  Daarna vertelden we bij welke sneeuwman we uitkwamen.  Eerst/middelste/laatste of eerste/tweede/derde.

We kregen ook schrijfpatronen aangereikt. De regen viel schuin naar beneden uit de wolk en wij vervolledigden de stippenlijn.

 

 

De aangeleerde letters en thema’s 

Nu we standaard een digibord hebben in onze klas is het leren nog leuker.  Zo hebben we al onze aangeleerde letters nog eens herhaald.  De V van verjaardag, de L van lieveheersbeestje en de G van Gruffalo.  We maakten onze woordspinnen aan de hand van het digibord.  Welke woorden konden ze nog herinneren?  We schreven die op het digibord en dan zochten we een bijhorend prentje.  Op die manier komen ze ook meer te weten over media.  Daarna werd de prent naar de laptop gestuurd en werd die geprint.  Een leuk proces om te ontdekken en verwondering alom.

Daarnaast hebben we onze verhaalspinnen ook nog even via het digibord gemaakt.  Wat hebben we onthouden uit de verhalen? Kennen ze de aangereikte woordenschat nog?

 

Het park

We trokken weer naar het park met de kennis die we reeds hebben opgedaan tijdens het bos, hoekenwerk en in de klas.

We zijn gestart met een wandeling waarbij we door wat modder heen moesten.  Daarna gingen we op ontdekking.

We zochten blaadjes van verschillende groottes en maakten er boeketten mee.  We vonden ook verschillende takken die we konden vergelijken, zo hadden we grote en kleine takken.

Van blaadjes maakten we onze naam en we waren heel creatief.

We gingen verschillende richtingen uit:  naar rechts, naar links, boven en onder.

We ontdekten paddenstoelen en vonden herfstvruchten die we in het bos ook hadden gevonden.

Met blaadjes kunnen we ook een verentooi maken en spelen we indiaantje.

We genoten vooral van het leren in de natuur.

 

Thema : De Gruffalo

De Gruffalo is een schrikwekkend dier met heel veel eigenschappen zoals paarse stekels, een gifgroene wrat op zijn neus, vlijmscherpe kaken, …

Kleine muis zou worden opgegeten door de dieren op zijn pad maar hij maakte de dieren bang van de Gruffalo (die volgens hem niet bestond) en dan ontmoet hij de Gruffalo.  Op zijn beurt heeft hij de Gruffalo schrik doen krijgen van hem. Een verhaal vol rariteiten en rijmen.  Over een kleine maar dappere muis in het bos.

 

Contract 

De eerste week werkten we een contractje uit:

Taal:  Leg het verhaal in de juiste volgorde.

Rekenen:  Zoek dezelfde figuur.  (even groot)

MV + techniek:  Een trekpop maken van de baby Gruffalo.  Kleuren en uitknippen. Gaatjes prikken, gaatjes knippen.  Splitpennen gebruiken.

Puzzelen:  Knip op de lijn en maak de puzzel weer volledig.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk maakten we herfstfiguren door gebruik te maken van natuurlijke materialen.  We bekeken filmpjes op de tablets, speelden er spelletjes op.  De dieren kwamen ook in de bouwhoek terecht.  We tekenden de Gruffalo op het bord aan de hand van een stappenplan.

De tweede week was er geen contractwerk doordat we het forum aan het voorbereiden waren.  We kregen dan moetwerkjes.

Rekenen:  Leg de dieren van klein naar groot.

Taal:  Versier de letter G.  Dit is de letter die we tijdens dit thema hebben aangeleerd.

 

Gezamenlijke activiteiten 

Tijdens de kringmomenten leerden we ordenen.  Alle dieren uit het boek lagen op de tafel.  We zouden die rangschikken van klein naar groot maar daarvoor moesten alle kleine onder elkaar liggen, daarna iets groter en zo verder.  Een helse klus maar door samen te werken lukte het ons wel.

Herfstfiguren maken met natuurlijke materialen kwam ook aan bod.  We leerden meten en passen.  Grote takjes, kleine takjes, …  Herkennen van de vruchten:  kastanjes en eikels.  Op die manier maakten we een vogelhuisje, een bolderkar en nog zoveel meer.

Beide activiteiten werden verder gezet in het hoekenwerk.


 

Stagiaires in de klas

Bij juf Sarah van de Campus maakten we een herfstboom door onze hand en een deel van onze arm op een blad te tekenen.  Daarna mochten we die inschilderen en versieren met blaadjes.  Dit door te vingerstempelen.

Bij juf Eloïse van HoGent (studente kleuteronderwijs) kregen we de opdracht om een druiventros na te schilderen.  Ze toonde ons een druiventros en liet ons vrij experimenteren met bruine en paarse verf.


 

Vingerpopjes maken

De kleuters kregen ook de kans om vingerpopjes te maken van de dieren uit het verhaal:  de muis, de uil, de vos, de slang en de Gruffalo.  Ze kleurden de figuurtjes in en knipten deze dan uit (sterk fijn motorisch).  Daarna kleefden ze de hoekjes samen en konden ze die op hun vingers plaatsen.  Zo kunnen ze het verhaal naspelen.

 

Rijmen maar

Het verhaal stond vol rijmwoorden en dit hebben we ook aangereikt in dit thema.

Eerst door na te denken wat rijmen nu precies is en waar je moet op letten.  De laatste klanken moeten gelijk zijn.  Zo heb je vos – bos, muis – luis, …

Leuke lesjes via het digibord leerden ons spelenderwijs rijmen.  We zochten samen naar het passende rijmwoord en wat waren we blij als we het juist hadden.

 

Forum

Voor het forum met de ouders werkten we het verhaal uit van 123 circus.

Daarbij werden kroontjes gestempeld en werden de vriendjes omgetoverd tot echte circusartiesten onder de vorm van lieveheersbeestjes.

De regen hield ons niet tegen om dit moment te kunnen delen met onze ouders.  Wat was ik super fier op al mijn acrobaten.  Ze deden het super.


 

Verjaardag Fin

Oktober 2021

Het bos 

Maandag 11 oktober gingen we op ontdekking in het bos.

We genoten van de natuur, de geluiden van de vogels, het mos op de stammen van de bomen en nog zoveel meer.

De blaadjes vallen van de boom en krijgen andere kleuren.

We ontdekten kriebeldiertjes zoals rupsen, spinnen, kevers, naaktslakken en slakken met een huisje, …

We vonden herfstvruchten zoals tamme kastanjes, beukenootjes en eikels.  De bolsters prikten in onze vingers en tegen onze billen als we ze in de zakjes hadden gedaan en die botsten tegen ons lichaam aan.

Overal kwamen we paddenstoelen tegen, we leerden dat we deze niet mogen aanraken en al helemaal niet plukken.

Af en toe kwamen we een hol tegen van een diertje en dan probeerden we te raden wat er zou kunnen wonen.

Pluimen van vogels herkennen hoorde er ook bij.

Tijdens het wandelen kwamen we pijlen tegen die we moesten volgen op die manier leerden we ook de juiste richting kennen.  Op het grondplan keken we even na waar we ons ongeveer bevonden in het bos.

Op het einde van de wandeling bleven we nog even staan bij de vijver waar overal kikkerdril te zien was.

Daarna was het tijd om even op het speelplein te spelen.

Een leuke ontdekkingsreis waarbij we alle aspecten van de natuur hebben gezien.  De geuren, de kleuren, de geluiden en het voelen.

Een fijne voormiddag in het bos naar aanleiding van het thema van deze week.

 

Thema : Het Circus 

Uitstap naar De Sierk

De kleuters beleefden de dag van hun leven in het themapark de Sierk.

Ze ontpopten zich tot echte acrobaten.  Ze konden fietsen, aan de trapeze hangen, aan de ringen slingeren, er waren hangmatten, ze konden klimmen en klauteren, ze leerden op tonnen lopen, ontdekten slangen, er was een ballenbad en nog zoveel meer.

Er werd geëxperimenteerd, ontdekt, gelachen, gedanst, gesprongen en gezongen.

Als echte circusartiesten keerden ze vermoeid terug naar school.

 

Contractwerk 

Het eerste contract stond in teken van het circus en onze lieveheersbeestjes uit het verhaal 1*2*3 Circus.

Taal:  Schrijfpatronen overtrekken:  het lieveheersbeestje vervolledigen.

Rekenen:  Kleur de olifant volgens cijfercode.

Muzische vorming:  Schilder een acrobaat uit het verhaal.

Puzzelen:  Kies een clown en knip die in stukjes om daarna te puzzelen volgens getalbeeld of cijfers.

 

In de tweede week was er geen contract omwille van de vrije dag en de schoolreis.  Daardoor was er te weinig tijd om te plannen.  Er werden 1 moetje voorzien:  Versier de letter L en 2 magjes:  Laat de acrobaat op de stippenlijn lopen en tel de stippen bij elkaar.  Hoeveel zijn er?  Teken ze.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk werd er met plasticine gespeeld.  Ze leerden de 1-1 relatie leggen door de stippen te voorzien van plasticine.  Op het krijtbord werden lieveheersbeestjes, circustenten, acrobaten, … getekend.  De dieren kregen een kooi in het circus.  Er werden tangrammen gemaakt, parels gerijgd volgens stappenplan, verder geschilderd na het contractwerk en filmpjes over het leven in het circus bekeken.

 

Stagiaire in de klas

Elke dinsdag komt juf Sarah helpen in de klas en moet ze af en toe eens een opdracht uitvoeren.  Ze maakte samen met ons een clown.  Wij mochten vormen uitknippen door ze eerst over te tekenen met logiblokken en daarna kleefde we die op de kledij.

 

Media 

We kregen de digiborden uit L3 en L4 in onze kleuterblok en die hebben we al heel goed benut.  We keken elke avond een filmpje waarin we acrobaten aan het werk zagen.  Op die manier konden we alles uit het verhaal ook eens zien.  Verwondering en spanning alom:  Wow, wo jow, amai, …  Zalige reacties en dan alles is voor Bassie…  Dit zullen jullie wellicht thuis al eens hebben gehoord.  Dit komt uit een filmpje van Bassie en Adriaan waarin heel wat dolle pret werd beleefd.  Naast Bassie en Adriaan keken we ook naar Cirque du Soleil en nog zoveel andere circusfragmenten.  We kregen ook de kans om eens popcorn te maken met de machine van juf Daisy dus een filmpje met wat popcorn werd zeker gesmaakt.

 

Just Dance 

Nu we de digiborden in de klas hebben vieren we ook de jarigen er mee.  Wanneer een kleuter jarig is mag die een dansje kiezen en dan doen dansen we allen samen.  Het is fijn om alle vriendjes zo gezellig samen te zien.

 

Schrijfmotoriek

We maakten een lieveheersbeestje aan de hand van schrijfvaardigheden:

Open-toe, links-rechts, boven-onder, halve maan.

Daarna werd het lieveheersbeestje in de klas afgewerkt door het te kleuren, pootjes te geven en stippen te plaatsen.  De ogen werden er ook nog bij gekleefd.  Mooie resultaten.

 

Verjaardag Andreea en Duncan 

Gelukkige verjaardag!!

 

Dag van de Sportclub

September 2021

Verjaardag Sia

 

Thema : Berre is bijna jarig 

Contractwerk in de derde kleuterklas

De contractwerken stonden in teken van feest vieren en wat heb je nodig bij een feest?  We hebben ook de letter V geleerd van verjaardag.  We leerden boodschappen schrijven en overbrengen.

Wat deden we de eerste week?

Taal:  Zoek de woorden waarin je de letter V hoort.

Rekenen:  Kleur evenveel bolletjes als de kaarsjes op de taart.

Muzische vorming:  Kunst met Piet Mondriaan.  Kleur de vlakken van de ballon in een telkens een verschillende kleur.

Bouwen:  Maak de letter V met lego- of kaplablokken.

 

Wat deden we de tweede week?

Taal:  Schrijf de boodschap over. ( uitnodiging maken)

Rekenen:  Kleur de vlaggenlijn volgens het patroon.

Muzische vorming:  Teken de bloem voor de uitnodigingskaart.

Taal:  Versier de letter V met stiften, potloden, plakfiguren.

 

Ballonnenpret

Bij mooi weer trokken we naar het park en daar leerden we gericht gooien naar elkaar.  Elk groepje kreeg een gekleurde hoepel en een daarbijhorende ballon.  Ze gooiden de ballon door de hoepel en die werd opgevangen door het vriendje aan de andere kant.  Daarna werd gewisseld van plaats.  We sloten af in een kring waarbij iedereen eens door de hoepel mocht gooien en vangen tot we de kring rond waren.

Dolle pret bij het zonnige weer en de ballonnen vlogen gelukkig niet weg want het was windstil.

 

Zwemmen op vrijdag

Naast het wennen aan het water werden al wat oefeningen op techniek gedaan.  We leerden een plankje en het gebruik er van kennen.  We probeerden met een plankje naar de overkant te geraken.  We mochten ook als afsluiter spelen in het water.

Elke week durven we een beetje meer.

 

Stappen op Strappen?

Na het zwemmen mochten we fietsen, steppen en nog zoveel meer.  Dolle pret maar ook heel avontuurlijk al zeg ik het zelf.  Een juf moet toch soms even haar hart beschermen bij valpartijen.

Ik denk dat iedereen goed heeft geslapen na deze intensieve en sportieve dag.

 

Hoekenwerk

Tijdens het hoekenwerk mochten we met mozaïekjes Berre de Beer maken.  Dit lukte al aardig.  We maakten pakjes van clicx, we maakten de letter V met lego- en kapla-blokken.  Er weren bordtekeningen gemaakt rond de feestattributen van Fleur voor Berre.  We leerden vlagjes (driehoeken) tekenen en  knippen met lat en schaar en die aan de vlaggenlijn kleven, Er werd ook geëxperimenteerd met magneetjes.