Charlotte Spriet (1)
Thomas Vancoillie (1)

Februari 2020

Auteurslezing

Dinsdag 18 februari was het fluo-dag en trokken we met z’n allen naar de auteurslezing van Siska Goeminne. We werden geïnspireerd om haar boeken te lezen. Ze had het over boze en blije juffen en nog zoveel meer. 1 leerling mocht in haar boekje een verhaal schrijven en Liam mocht een stukje uit haar boek voorlezen. Het was een leuke en interactieve lezing!

 

Gekke week

De week voor carnaval is altijd een beetje gekker dan anders. Op maandag hoeden en petten, op dinsdag fluo-dag, woensdag werd alles rood gekleurd, donderdag gekke kapsels en tot slot vrijdag het gemaskerd bal.

Diezelfde week was het ook de week tegen pesten. Met onze groepjes maakten we affiches en ook de stippen kregen een bredere betekenis. Wij doen alvast mee en zeggen NEE tegen pesten! #stipit.

 

Het gemaskerd bal komt dichterbij en in L3 mochten ze zelf hun masker kiezen. Ze zochten op pinterest en vonden elk wat wils. Grote en kleine, schattige en enge maskers passeerden de revue.

 

In het derde leerjaar werd gewerkt rond kunst. Een gezicht een andere vorm geven. Op zwart papier werd gewerkt met waskrijtjes. Hele leuke en gekke gezichten verschenen op het papier.

 

Gewoon om te zeggen we houden van jullie allemaal! Samen STERK! #valentijnsdag

Januari 2020

WO : Hoe was het ook alweer? 

In ons thema van WO staan we stil bij de geschiedenis. Zo leerden we over WO1, leerden we gebouwen kennen in onze eigen gemeente die een verleden met zich meedragen. In de klas kregen we al wat uitleg en daarna gingen we zelf op stap en kwamen nog meer te weten over Olivier De Duivel, Tanneke Sconincx en nog zoveel meer. Het was een koude maar heel leerrijke vrijdag!

 

Drama

In de lessen taal leerden we aan de hand van boevenverhalen belangrijke info halen uit teksten, we leerden ook hoe je moet reageren als je een overval ziet gebeuren, wat je moet zeggen aan de politie als je dergelijke zaken meemaakt, … (laat ons hopen dat het niet nodig is natuurlijk). In de lessen muzische vorming mochten we dan ook een toneeltje voorbereiden waarin we een situatie naspeelden waarin een overval werd gepleegd. Hilariteit alom maar fantastische verhalen werden gecreëerd.

 

Hoekenwerk

Omdat er heel wat vaardigheden zijn die op een leuke manier kunnen geoefend worden zijn we in het hoekenwerk met nieuwe eilanden aan de slag gegaan.

Zo leren we een dansje op just dance, afhankelijk van het aantal personen. Op het einde van het hoekenwerk tonen de leerlingen het aan de rest van de klas.

Er wordt ook met de tafelvoetbal gespeeld, de nieuwe spelletjes worden uitgetest, er worden origami figuren gevouwen en het cijferen wordt ook op een creatieve manier geoefend.

 

Figuren

Bij meetkunde leren we over de eigenschappen van figuren. De zijden vergelijken we met elkaar. Loodrecht en evenwijdig komen aan bod. Daarbij gebruiken we de geodriehoek.

Ook de eigenschappen van hoeken komen aan bod. Zo zijn er rechte hoeken, scherpe hoeken en stompe hoeken. De juf leerde ons daar een trucje bij.

We mochten op de speelplaats zelf figuren tekenen. De figuren moesten voldoen aan de eigenschappen die we in de klas leerden. Zo tekenden we vierkanten, rechthoeken, vijfhoeken, cirkels, …

 

WO

In ons nieuwe thema van Wero staat de eeuwenband centraal. We leren over vroeger, nu en in de toekomst. Zo bekeken we een aantal gebouwen uit Gent en die kregen een plaats op de eeuwenband in de klas. We zochten het jaartal en verbonden dat met de foto.

 

Bij Kerst hoort gezelligheid en pakjes. Na een drukke periode van toetsen mochten we even ontspannen. We verzamelden rond de kerstboom waar de pakjes onder lagen. Nieuwsgierige blikken en verlangen tot de kerstmuts bij hen kwam. Na het lange wachten mochten ze de pakjes openen en waren ze allen super tevreden. Ze begonnen onmiddellijk met een eerste tekening in hun krasblok.

 

In het derde leerjaar gingen ze aan de slag met de chromebooks om hun nieuwjaarswensen uit te delen. We leven in een tijd waar social media een rol speelt. Dit verwoorden ze ook in de brief. Eens op een ludieke manier wensen uit delen. Hun brief zelf bestond uit een houten plank waar een tekening werd in uitgewerkt. Met dank aan de papa van Leandro, Amparo en Milagro. Deze mochten ze eerst volledig wit stempelen om daarna hun creativiteit los te laten.

December 2019

Sinterklaas op bezoek in L3

November 2019

Voor de grootoudernamiddag knutselden we een kaarsenpotje in elkaar. Dit deden we door wasknijpers vast te lijmen aan een glazen potje. Dat mochten ze schilderen indien ze dat wensten. Er kwam een lintje rond en een pluimpje bij.

 

Op donderdag 14 november gingen we met het derde leerjaar op sportdag. We kregen een gevarieerd aanbod aan sporten. Zo leerden we basebal en hockey spelen. We speelden spelletjes in de topturnhal en sloten af met een dans.

Tijdens de middagpauze lunchten we gezellig samen en gingen we sporten op de piste. We liepen er een aantal rondjes, er werd gevoetbald en basket kwam ook aan bod. Een hele leuke sportieve dag. Samen spel stond hierbij heel centraal!

 

Bij de start van ons WO-Thema: ‘Naar het park’, trokken we samen naar het park dichtbij de school om er een aantal opdrachten uit te voeren: Wat zie je allemaal? Wat hoor je? Zijn er speciale dingen te zien? Wat ruik je? Wat valt er allemaal te beleven in het park? Opnieuw werkten we in duo’s en deze informatie verwerken we nu verder in ons thema. We brengen de natuur even bij ons binnen.

 

In het derde leerjaar leren we op verschillende manieren boodschappen overbrengen. Wie is de zender? Wie is de ontvanger? Hoe spreken we elkaar aan en hoe beëindigen we een gesprek? Hierbij leren we elkaar op een beleefde en vriendelijke manier aanspreken.

Aan de hand van een telefoongesprek stelden we een vraag en kregen we een antwoord. Hilarische gesprekken maar met een duidelijke boodschap!

Oktober 2019

In het derde leerjaar zijn we samen sterk en gaan we ook vaak samen werken. Tijdens de meetles kregen we een heleboel opdrachtjes die we dan ook in groepjes van 2 tot een goed einde hebben gebracht.

 

De boog moet niet altijd gespannen staan en ontspanning is ook vaak nodig. Wanneer de leerlingen goed werken mogen ze eens uit de bol gaan op Just Dance. Dit keer eentje speciaal voor de verjaardag van Fay-Ke! Echte danstalenten in de klas.

 

Elke maand gaan we naar de bib om boeken te kiezen. Die boeken worden in de klas gelezen en we maken de andere leerlingen nieuwsgierig naar ons verhaal.

We gaan zelf op zoek naar een boek dat we tof vinden. We zoeken boeken op ons eigen niveau. We bekijken de kaft en kijken al even in het boek om te weten of we het zelf leuk zullen vinden of niet.

Wanneer we gekozen hebben dan lezen we al een stukje in de gezellige leeshoek van de bib zelf.

Deze maand kozen we vooral griezelverhalen omdat we in WO leren over Halloween.

September 2019

Nu de herfst terug is maakten we kubistische bomen tijdens het hoekenwerk. We tekenden met zwarte stift en lat en maakten kennis met verschillende figuren, vormen en kleuren.

Taal: Opdrachten per 2. Kunnen we aan de hand van de instructies de juiste figuur bekomen?

Verjaardagen L3